Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

måndag 30 mars 2015

Nätter och jag.

Vi är inte riktigt överens. Det ska sovas om natten men det tycker inte min kropp.
Jag borde verkligen sova dock. Det är påsklovsvecka och barnen är hemma. Min fina man jobbar ♡

Vi bjöd hit Jonas föräldrar över påsk men det passade tydligen inte så bra just nu. Barnen tyckte det var trist men vi sa att det fanns chans när Pontus fyller år.

Själv fyller jag år om några veckor. Jag fyller 35 då. Jag hade ingen fest när jag fyllde 30 och skulle faktiskt vilja ha en nu. Men det kostar ju och eftersom jag fortfarande inte gett uop drömmen om en husvagn som är fungerande i år så får jag nog prioritera.
Hade annars tänkt mig hyra lokal och ha girtarrer och en karaokemaskin på plats och inbjudningslistan skulle vara öppen. Dvs jag hade gärna sett både gamla och nya vänner och löst bekanta komma och festa loss.
Vi får väl se framöver.

Genom mina vuxna år har så mycket hänt i livet. Mycket har vart positivt och främjande medan andra saker (till exempel att jag blev så jättesjuk) har varit mer destruktivt.

Jag har landat lite mer idag. Jag saknar vissa som försvann under processens gång och undrar om det går att bygga upp en ny relation på sikt? Ingenting borde vara omöjligt.

Jag går också i vågor i tankar om jag skulle kunna få testa att jobba igen. Men för att ta mig dit så måste jag först få en bättre valans med min kropp och hälsa. Steg ett idag blir väl att släcka ner och sova när det faktiskt är natt.

Godnatt mina fina läsare!

lördag 28 mars 2015

Bröllopsdag - sidenbröllop

För tolv år sedan blev vi äkta makar. Det har vart tolv år med glädje och sorg, framgång och motgång, lojalitet och trygghet. Inte minst kärlek. Äkta kärlek.

Det finns inget bättre än att leva livet med Jonas. Han gör mig hel.
Tack för alla fina år. Nu tar vi lika många till 💕

Dagen har vi spenderat med att påbörja en ommöblering för våra kottar. Zanna ska få större rum. Det agerar idag gästrum men brukas inte på det vis som det var tänkt.
Sen köpte vi lite godis.
Zanna sover hos kompis och Pontus har isolerat sig i sitt rum...datorn har flyttat in där nämligen ;)

Kvällen avslutades med kött och potatisgratäng och en efterrätt, dagen till ära.

torsdag 26 mars 2015

Av längtan till dig

Djupa andetag bredvid mig. Du är så fantastisk min älskade man.
Allt du gör. Allt du ger.

Så hur sömnlös jag än må ligga i natten så är jag i en sinnesro och ett välbefinnande med dig bredvid mig.

Det är en del som vill ut nu. Men det får vara en stund till.

Jag somnar med kärlek intill min frusna kropp.

tisdag 24 mars 2015

Vårtrött?

Jag borde vara full i energi men istället har jag smällande huvudvärk och är trött och lite låg.
Trist värre. Men det går väl över det med.

Jonas och jag smet ut idag och åt lunch. Det är vad jag har gjort och orkat med.
Igår klippte jag Liten. Hon uppskattar inte den delen av livet särskilt mycket alls. Men pälsen var bedrövlig nu så det var oundvikligt.

Annars då? Påsk närmar sig och det är ju mysigt.
I helgen behöver vi ta tag i skräphögar som ska till tippen.
Livet knallar på.

Nu är det dags för kvällen här.

lördag 21 mars 2015

En dag då mycket händer.

Solförmörkelse idag. Den missade jag. Jag sov. Missade nog en Fredagsfika med pappa med för han hade ringt :(

Sen var det "rocka sockorna". Alla verkar ha uppfattat dagen olika. Vi deltog, jag och barnen. Dels för att en 10-åring ville hylla sin syster trots att hon är annorlunda (Downs syndrom) och eftersom alla barn bör vara välkomna till livet och familjelojalitet är viktig för mig så tyckte jag det skulle uppmärksammas att ett barn ville ge sin syster denna strumpaktion.
Dels för att vi vet en del om "annorlunda" i andra perspektiv här.
Djupare än så tänker inte vi dra det, på något plan ;)

Jag bar vitt idag också. Som stöd för människor som förlorat ett barn.
Detta går (på ett sätt) hand i hand med "rocka sockorna". Barn som blir till förtjänar att bäras och födas och värderas som liv.
En del har inte samma tur eller samma lycka att få behålla sina barn.
För dessa bar jag vitt idag.

På ett mindre djupsinnigt plan har vi vart i Skövde och köpt skor. Båda barnen och Jonas fick skor. Jonas köpte sig en vårjacka.
Pontus fick även nya fotbollsskor eftersom säsongen snart kickar igång.

Pontus tog även sina sparade pengar och köpte en ny kickboard.
Kvällen spenderades med familjen och Samuel och Joanna.

Nu är det allt dags att sova.

Natti natti!

tisdag 10 mars 2015

Kan själv del två

Ja det var ju lika bra att fortsätta när lust och motivation fanns. Nu har alla våra dörrar i hallen allmogefoder och snygga kanter.
Det låter kanske inte som någon stor grej men när mått varierar från bit till bit så finns inga genvägar och inga generella lösningar. Allt kräver måttanpassning och speciallösningar...varje bit för sig. Man.får mäta innan och tänka till. Åka till  brädgården och försöka hitta lämpliga grejer...varje del för sig, sen hem och hitta monteringslösningar för varje del. Efter det ska det helst se lätt och enhetligt ut.

Jag tycker allt att jag har lyckats bra med det. Det finns fel och på några ställen är det lite snett. Men det duger och när färg kommer på så är jag säker på att det bara är jag som ser skavanker. Det är hur som helst 200 ggr bättre än innan!

Kvar är nu tak och golvlister inne och sen är faktiskt insidan av huset färdigställt för första gången på 9(!) år!

Nu får det dock bli en paus innan nästa steg. Ekonomin måste hinna med också!

måndag 9 mars 2015

Kan själv.

Idag har barnen haft studiedag. Ihop med all sjuka som har vart i det här huset så känns det som de är hemma mer än jämt just nu ;)

Jag har en längre tid fundrat på att försöka slutföra de grejer som är kvar att göra på huset.
Dock har det fattats motivation eftersom vi sprang in i den berömda renoveringsväggen. Dessutom fattas ekonomin.

Men idag beslutade jag mig för att börja med sovrumsingången. Det sattes en dörr där från början men den var ivägen och det blev trångt. Vi satte ett draperi istället.

Dock har själva ingången vart oklädd och inga foder har kommit upp.
Det är svårhanterligt eftersom ingenting är standard och speciallösningar är nödvändiga.
Jag har funderat på lösningar till just denna dörren ett längre tag. Idag mätte jag upp och åkte upp till Bröderna och var en krävande kund tills jag fick tag på allt jag behövde.

Hem och plocka fram fogsvans och spik. Satte igång direkt. På två och en halv timme lyckades jag få ett godkänt resultat. Det är inte snickarbyggt...men det är helt ok.

Fixade kvällsmat efter det och nu har barnen gått och lagt sig. Jag ska göra det samma.
Måste ut med vovven först bara :)

Ha en bra kväll!

söndag 8 mars 2015

Dagens aktiviteter

Ja dessa utblev fullständigt. Jag har sovit och sovit ännu mer.
Pollenallergin kändes av i morse och igår var vi på Stellas lekland. Anar att energin inte räckte till mer sen.

Nåväl. Har inte så mycket mer att förtälja i trötthetsdimman.
Hoppas ni har det fint.

Gästbloggeri

För den som har missat det så har jag gästbloggat hos Anna, vars familj är med i Familjen Annorlunda.

http://www.trollmorsan.com/2015/03/gastbloggare-fem.html?m=1#comment-form

onsdag 4 mars 2015

Dagarna går.

Pontus har vart hemma idag med. Igår verkade han sämre igen men idag piggare. Väldigt täppt i näsan dock.

Fortsätter han vara feberfri får han gå till skolan imorgon.
Jag funderar på om jag orkar mig på Zumba ikväll...kan ju testa iaf.

Nä göra något vettigt kanske?

måndag 2 mars 2015

Sjukling

Pontus blev sjuk natten till Lördag. Hög feber, hosta och halsont.
Han är fortfarande sjuk så han blir hemma idag.
Han missade klasshandbollen i Lördags och är besviken över detta. Nu får han bli hemma och tycker att det suger.

Vore enormt tacksam för ett break i allt kaos.

Igår for många tankar i huvudet också. Beslutet blev att öppna en dörr till i den rullen av funderingar, en mer konkret dörr och om det skulle bli ett avvisande resultat så slutar jag att försöka hitta fler lösningar just där. Det fpr övergå i acceptans isf.

torsdag 26 februari 2015

Min kropp är ett pussel

Ja så är det. Inte särskilt lättlagt heller.

Var hos läkare idag. Min älskade man körde mig för hag är nog ren trafikfara bakom ratten i nuvarande tillstånd.
Det gjordes neurologiska undersökningar och hon lös i ögonen och kollade reflexer, öron och allt möjligt.
Blodtryck togs och det var lågt. 105/75, inte akut lågt men för lågt.

Nacken är stel och öm och det kan också vara en del av yrseln.

Sen fick jag ta prover (det tog bara tre stick idag innan vi fick ut blod).
Jag fick åka hem för det förväntades inte hitta några avvikelser där.

För en stund sen ringde läkaren. Mitt blodtryck är inte det enda som är lågt, mitt blodsocker låg på 3,9 och då var det inte ett fasteprov. Jag hade ätit 2 1/2 timmar innan.
Läkaren sa inte mer om det och eftersom jag är så dimmig i huvudet så tog det en stund innan jag fått ihop alla funderingar.
Ringde upp VC för att kolla om sköldkörteln testades idag. Jag har haft oregelbundna resultat där förr. För några år sedan låg jag högt. Sen började jag med KS och msm och sköldkörteln hade oförskämt bra resultat 2013.

Nu har jag vart sjuk och utsatt i omgångar sedan slutet av December och jag kommer inte riktigt ikapp. Frågan är då om sköldkörteln svarar på utmattningen som råder i kroppen?
Bas-prov var taget idag så vi får väl se om sköldkörteln ger utslag på att jag är utslagen.

Tills jag får ett vettigt svar är det vila, dryck, mat och nedvarvning som gäller. Får jobba med att komma tillbaka till nivåerna som var innan jag blev sjuk där. Ökar på KS igen med.

Yrseln är där den är. Jag måste lyssna och sluta pressa mig över alla gränser. Det kommer inte hålla på lång sikt. Eller ja...inte ens på kort sikt som det känns just nu.

Så ni får ha tålamod med mig. Jag kan inte erbjuda mig att hjälpa när jag är i bott och jag ska inte tillbaka till fullständigt dränerad och därför måste jag lyssna på kroppen. Det inkluderar att inte pressa mig till aktiviteter bara för att vara snäll eller trevlig eller för att mitt dåliga samvete kickar in.
Hjälp mig gärna på traven genom att inte be mig om tjänster just nu.

Ha det gott. / Ellen

onsdag 25 februari 2015

Något felar - dags att söka vård

Något har hänt. Var säker på att en kristall hade släppt i örat igen och att det utlöste yrsel.
Nu några dagar senare inser jag att något annat felar.
Jag är yr i omgångar. Kan gå som vanligt och plötsligt slår yrsel till och jag brakar iväg i sidled.
Det är inte en karusellyrsel på samma vis som vid kristallsjuka.
Jag har nu öven fått ont i nacke och axlar samt knockas av en fruktansvärd trötthet.
Har avvaktat några dygn nu men det blir inte bättre utan snarare sämre så det är dags att söka vård inser jag.

Hoppas innerligt att det är något som är lätt att åtgärda. Jag har inte riktigt orken att fightas just nu.
Faktum är att jag vill inte kämpa mer med den här kroppen alls. Jag vill vara frisk, kunna jobba och vara aktiv som alla andra.
Är inne i en fas där jag skuldbelägger mig hårt och känner att jag inte räcker till. Jag har inget egenvärde känns det som.
Jag bidrar med alldeles för lite i livet och så fort jag försöker ta mig för något så kraschar jag. Jag skulle ju kunna tänka att det bara är tillfälligt men i ärlighetens namn så närmar jag mig 10-årsfirande i samma mönster.
Så fort jag verkar få balans åt ett håll så uppkommer nya saker.
Just idag tillåter jag mig att känna så och att faktiskt vara urledsen över hela skiten.
Det gick ju så förbannat bra innan jag drabbades av bihåleinflammation där. Nu är allt tillbaka på dränerat tillstånd.

Jag får dåligt samvete med. För mina barn, min man och för alla jag lovat att ställa upp att hjälpa på olika sätt och nu hjälper jag inte ens mig själv.

Sen närmar det sig vår och sommar. Då kommer nästa samvetskval. För iom att jag kraschar ekonomin med min hälsa så sätts käppar i hjulet för så mycket. Jag önskar verkligen att vi skulle kunna ha råd med en husvagn eftersom vi får släppa taget om den vi har. Men det finns saker som måste tas omhand på huset och vi kan inte bara ignorera det.
Så är spiralen igång. Tänk om jag kunde jobba.
Sen jag blev sjuk så är ekonomin sänkt med 14.000 i månaden. Skillnaden är ENORM.

Jag är dum som lägger mig och grubblar när jag redan är helt urlakad. För nu rinner tårar och allt känns nattsvart fast jag egentligen vet att så är inte fallet.

Jag är bara väldigt utmattad, har väldigt ont och känner mig väldigt  uppgiven och värdelös.

Jag får börja i en ände. I detta läget är det att söka vård för yrsel och nytillkomna smärtor...och drömma om bättre dagar.

måndag 23 februari 2015

Fotografering

Igår var vi iväg och fotades hos Lotta Adolfsson här i byn.
Ett gäng fina bilder blev det.
Vill Ni fotas hos Lotta eller vill ha mer information om priser och liknande så kontakta henne på Facebook Lotta Adolfsson eller på telefon
0764139138 alternativt mail lotta_adolfsson@speedmail.

söndag 22 februari 2015

Nattvaken

En kristall har släpt i örat så jag är yrslig. 
En kropp som därtill bråkar gör att jag är mer än lovligt trött men ändå sömnlös.
Dessa "grubbeltimmar" är inte nyttiga.
Jag vänder mig själv ut och in för att greppa mig själv och det blir aldrig positiva utgångar av dessa granskningar dessvärre.
Jag staplar värdelöshetskänslor på skuldkänslor och ser inga utvägar.
Så urbota korkat beteende men ändå så regelbundet återkommande. Det bottnar i allt jag inte orkar med under dessa perioder. Av någon anledning späder jag på ytterligare genom att straffa mig mentalt för att jag inte är arbetsför och bidragande till ett lättare ekonomiskt liv.
Precis allt som går att lägga på ångestberget läggs där. Dumt.

Nåväl. Dags att sova några timmar. Imorgon vankas fotografering. Jag får stålsätta mig med yrsel och trötthet för nu SKA korten tas! Sov gott läsarna!

fredag 20 februari 2015

Fredag!

Städade igår. Det gick inte fort och inte tårfritt men det blev gjort.
Needless to say så blev det smärtfrossa som tack.

Idag blir det lugnt. Det är lite ensamt just nu. Jag är liksom ensam i mig själv. Finner inte riktigt ro i det. Det är bara en svacka troligen så inget att hänga upp sig vid.

På Söndag ska vi på fotografering hela familjen. Mer om detta kommer senare ;)
Nä. Vila lite nu kanske.

Ha en fin Fredag!

torsdag 19 februari 2015

Spiral

Ja det går i en negativ spiral just nu dessvärre. Magsjukan slog ut allt jag hade byggt upp och det känns otroligt tungt att ta mig tillbaka igen.
Jag har sovit i fyra dygn. På den tiden hinner hopplösheten slå fäste och känslan av värdelöshet börjar gro.
Orken är obefintlig och så börjar jag slarva med maten. När jag väl äter så vill inte magen ta emot och så håller det på.

Jag kan inte göra så mycket mer än att härda ut. Kroppens beteende just nu är en direkt följd av sjukdom. Jag har höjt upp silvret igen så jag hoppas att det ska ge resultat. Börjar försiktigt sätta in msm med om kroppen orkar. Ut över det är det vila som gäller just nu.

Nu ska jag få iväg mina kottar till skolan. Hoppas ni alla får en fin dag.

tisdag 17 februari 2015

Backfire

Nuså är det en kropp i protest. Opålitlig med frossa och febersymptom. Trötthet som liknar inget och utslag och klåda.
Utmattning får jag tro.
Så det blev ingen körning med Marcus idag. Vi får ta igen det.

Nu ska jag lägga mig för natten.

måndag 16 februari 2015

För de mina genom evigheten

Måndag morgon och veckan har börjat.
Vaknade av världens varmaste kram från maken, han var påväg till jobbet. Han har precis allt jag begär den mannen och utan honom hade jag inte orkat finnas.

Efter en morgonpromenad med Liten så plockade jag fram Pontus cykel. Han tyckte det var barmark nog nu.
Det var fruktansvärt dåligt med luft i däcken dock men efter lite övervägande fram och tillbaka så beslutade vi oss för att ta en morgonpromenad till Bilisten så cykeln blev pumpad. Vovven fick därmed en promenad till.
Det var en nöjd grabb som cyklade iväg från macken mot skolan.

Här hemma hade Zanna gått upp och ätit frukost. Hon har sovmorgon idag. Även hennes cykel är framtagen och hon ska snart bege sig till skolan.

Jag inser att mitt energikonto ligger på minus så jag ska göra det enda rätta idag. Vila.

Jag älskar min fina familj. Det finns inget vackrare och jag gör allt för de mina ♡