Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

torsdag 26 februari 2015

Min kropp är ett pussel

Ja så är det. Inte särskilt lättlagt heller.

Var hos läkare idag. Min älskade man körde mig för hag är nog ren trafikfara bakom ratten i nuvarande tillstånd.
Det gjordes neurologiska undersökningar och hon lös i ögonen och kollade reflexer, öron och allt möjligt.
Blodtryck togs och det var lågt. 105/75, inte akut lågt men för lågt.

Nacken är stel och öm och det kan också vara en del av yrseln.

Sen fick jag ta prover (det tog bara tre stick idag innan vi fick ut blod).
Jag fick åka hem för det förväntades inte hitta några avvikelser där.

För en stund sen ringde läkaren. Mitt blodtryck är inte det enda som är lågt, mitt blodsocker låg på 3,9 och då var det inte ett fasteprov. Jag hade ätit 2 1/2 timmar innan.
Läkaren sa inte mer om det och eftersom jag är så dimmig i huvudet så tog det en stund innan jag fått ihop alla funderingar.
Ringde upp VC för att kolla om sköldkörteln testades idag. Jag har haft oregelbundna resultat där förr. För några år sedan låg jag högt. Sen började jag med KS och msm och sköldkörteln hade oförskämt bra resultat 2013.

Nu har jag vart sjuk och utsatt i omgångar sedan slutet av December och jag kommer inte riktigt ikapp. Frågan är då om sköldkörteln svarar på utmattningen som råder i kroppen?
Bas-prov var taget idag så vi får väl se om sköldkörteln ger utslag på att jag är utslagen.

Tills jag får ett vettigt svar är det vila, dryck, mat och nedvarvning som gäller. Får jobba med att komma tillbaka till nivåerna som var innan jag blev sjuk där. Ökar på KS igen med.

Yrseln är där den är. Jag måste lyssna och sluta pressa mig över alla gränser. Det kommer inte hålla på lång sikt. Eller ja...inte ens på kort sikt som det känns just nu.

Så ni får ha tålamod med mig. Jag kan inte erbjuda mig att hjälpa när jag är i bott och jag ska inte tillbaka till fullständigt dränerad och därför måste jag lyssna på kroppen. Det inkluderar att inte pressa mig till aktiviteter bara för att vara snäll eller trevlig eller för att mitt dåliga samvete kickar in.
Hjälp mig gärna på traven genom att inte be mig om tjänster just nu.

Ha det gott. / Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar