Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

måndag 23 februari 2015

Fotografering

Igår var vi iväg och fotades hos Lotta Adolfsson här i byn.
Ett gäng fina bilder blev det.
Vill Ni fotas hos Lotta eller vill ha mer information om priser och liknande så kontakta henne på Facebook Lotta Adolfsson eller på telefon
0764139138 alternativt mail lotta_adolfsson@speedmail.

söndag 22 februari 2015

Nattvaken

En kristall har släpt i örat så jag är yrslig. 
En kropp som därtill bråkar gör att jag är mer än lovligt trött men ändå sömnlös.
Dessa "grubbeltimmar" är inte nyttiga.
Jag vänder mig själv ut och in för att greppa mig själv och det blir aldrig positiva utgångar av dessa granskningar dessvärre.
Jag staplar värdelöshetskänslor på skuldkänslor och ser inga utvägar.
Så urbota korkat beteende men ändå så regelbundet återkommande. Det bottnar i allt jag inte orkar med under dessa perioder. Av någon anledning späder jag på ytterligare genom att straffa mig mentalt för att jag inte är arbetsför och bidragande till ett lättare ekonomiskt liv.
Precis allt som går att lägga på ångestberget läggs där. Dumt.

Nåväl. Dags att sova några timmar. Imorgon vankas fotografering. Jag får stålsätta mig med yrsel och trötthet för nu SKA korten tas! Sov gott läsarna!

fredag 20 februari 2015

Fredag!

Städade igår. Det gick inte fort och inte tårfritt men det blev gjort.
Needless to say så blev det smärtfrossa som tack.

Idag blir det lugnt. Det är lite ensamt just nu. Jag är liksom ensam i mig själv. Finner inte riktigt ro i det. Det är bara en svacka troligen så inget att hänga upp sig vid.

På Söndag ska vi på fotografering hela familjen. Mer om detta kommer senare ;)
Nä. Vila lite nu kanske.

Ha en fin Fredag!

torsdag 19 februari 2015

Spiral

Ja det går i en negativ spiral just nu dessvärre. Magsjukan slog ut allt jag hade byggt upp och det känns otroligt tungt att ta mig tillbaka igen.
Jag har sovit i fyra dygn. På den tiden hinner hopplösheten slå fäste och känslan av värdelöshet börjar gro.
Orken är obefintlig och så börjar jag slarva med maten. När jag väl äter så vill inte magen ta emot och så håller det på.

Jag kan inte göra så mycket mer än att härda ut. Kroppens beteende just nu är en direkt följd av sjukdom. Jag har höjt upp silvret igen så jag hoppas att det ska ge resultat. Börjar försiktigt sätta in msm med om kroppen orkar. Ut över det är det vila som gäller just nu.

Nu ska jag få iväg mina kottar till skolan. Hoppas ni alla får en fin dag.

tisdag 17 februari 2015

Backfire

Nuså är det en kropp i protest. Opålitlig med frossa och febersymptom. Trötthet som liknar inget och utslag och klåda.
Utmattning får jag tro.
Så det blev ingen körning med Marcus idag. Vi får ta igen det.

Nu ska jag lägga mig för natten.

måndag 16 februari 2015

För de mina genom evigheten

Måndag morgon och veckan har börjat.
Vaknade av världens varmaste kram från maken, han var påväg till jobbet. Han har precis allt jag begär den mannen och utan honom hade jag inte orkat finnas.

Efter en morgonpromenad med Liten så plockade jag fram Pontus cykel. Han tyckte det var barmark nog nu.
Det var fruktansvärt dåligt med luft i däcken dock men efter lite övervägande fram och tillbaka så beslutade vi oss för att ta en morgonpromenad till Bilisten så cykeln blev pumpad. Vovven fick därmed en promenad till.
Det var en nöjd grabb som cyklade iväg från macken mot skolan.

Här hemma hade Zanna gått upp och ätit frukost. Hon har sovmorgon idag. Även hennes cykel är framtagen och hon ska snart bege sig till skolan.

Jag inser att mitt energikonto ligger på minus så jag ska göra det enda rätta idag. Vila.

Jag älskar min fina familj. Det finns inget vackrare och jag gör allt för de mina ♡

lördag 14 februari 2015

Dansuppvisning

Alla hjärtans dag idag och den har jag och Zanna spenderat i salongen på Vintergatan. Det var dags för dansuppvisning.
Både Zanna och Joanna var med och vi åkte ner redan kl halv åtta i morse för att städa innan rep, smink och hår fick fullt fokus.
Det blev en jättefin show och min favorit var balettnummer med lpten Let it go från filmen Frost.
Nu blir det vila. Zanna har redan däckat i soffan.

onsdag 11 februari 2015

En paus tack.

Så. Nu är alla energidepåer dränerade och det lär ta tid att studsa tillbaka efter det här. Sjuka och lov hand i hand. En kropp som inte klarar att återhämta sig i kombo med att jag brände mina reserver på att andas revy (den mentala vinsten icke att glömma här) i Januari, nu kommer fakturan.

Det ringer...hela tiden. Det har ringt mer på två dagar än vad det gjorde på hela förra året sammanlagt. Vad är det om!
Jag är ledsen, men jag orkar inte!
Försöker hålla ihop mig. Jonas är hemma idag med, hans sjuka börjar stilla sig men han behöver vila också.

Det dåliga samvetet över att barnens sportlov blir så oorganiserat börjar hopa sig. Jag försöker nå acceptans men tröttheten ger ledsamhet och matthet så jag vill sätta mig rätt upp och ner och bara gråta.

Pontus var ju först ut av oss så han är rätt less på att drälla här hemma. Han är liksom frisk sedan länge så jag förstår honom.
Zanna är inte sjuk men inte heller sitt vanliga, pigga, jag. Dålig aptit och lite blek.

Nåväl. Drar täcket över huvudet en stund och försöker samla kraft. Får se om det hjälper. Om inte annat kanske jag kan gråta en stund. Det hjälper ibland.

fredag 6 februari 2015

Kräksjuka

Ja mitt magont verkar vara en form av magsjuka trots allt. För nu kräks sonen. Jag älskar föräldraskap dessa dagar...när man själv är urlakad och mår pannkaka och så vaknar en fina kotte och har kräkts ner hela rummet.
Tur att jag har en jäkligt härdad karl. Han drar sig inte för att hjälpa till med städningen när dessa kaos uppstår.
Och jag har en viking till son, för han gnäller inte en enda gång i onödan.

Nåväl. Strategin i detta huset blir hygien och silver (såklart). Hur det går får vi utvärdera imorgon. Jag hoppas på några timmars sömn iaf.
Natti natti.

torsdag 5 februari 2015

Magont

Ja nu har magen värkt lite smått i en vecka och idag värker den massa, mycket mer.
Det är ingen vanlig magvärk och jag vet i fan vad som händer. Det går iofs mahsjuka runt om men det borde väl ha brutit ut nu isf.
Jaja. Jag avvaktar någon dag till så får jag ta mig i kragen och söka för det sen i värsta fall.

tisdag 3 februari 2015

And up she rises from the dead

Jag har valt att importera alla inlägg från den nya bloggen jag öppnade och startar upp här igen. Ibland när jag vill förmedla något så finns inlägg här som jag länkar till och det blir lite rörigt att hålla isär. Så jag återuppstår.

Får väl se om blogglusten tar fart ordentligt igen, jag hoppas på detta. Det är trots allt min ventil och när jag nu under några timmar suttit och läst, gallrat och uppdaterat så inser jag att det faktiskt är väldigt roligt att ha bloggen som minne när man ger saker och ting lite distans.

Gamla besökare här kommer troligen sakna en del inlägg, dessa är raderade från bloggen. Jag har samtliga sparade för eget bruk.
Vissa andra inlägg har fått sina kommentarer raderade, detta för att jag vill börja om lite och all den negativa energi som flödade där behövs inte i mitt liv, inte nu och egentligen behövdes den inte heller då. Jag kommer inte ha långa diskussionstrådar bland kommentarer här längre, jag kommer helt sonika sanera bort dumheter (inte att förväxla med kritik) och långa, intet-ledande kommentarer. Det är MIN blogg och här styr jag :-)

Så, jag är tillbaka på banan. Hoppas Du vill följa med.

/ Ellen

måndag 24 november 2014

Ingen vidare fart på internet.

Nä. Jag har tröttnat lite på nätet. Trött på allt elände och att strida. Så jag har gått i aktiv dvala praktiskt taget.
Politiskt är jag helt mätt. Motgift är det enda som jag följer och tar till mig. Har lämnat alla diskussionsgrupper.
Ser mig som oberoendes oaktiv i nutid.
Nåväl.
I helgen har Zanna haft dansuppvisning. Så otroligt duktig är hon. Jag är jätteimponerad.
I övrigt är det väl julplaner på schemat. Meningen är att vi ska till Jens i år men här hemma skriker barnen av missnöje. Dom vill vara hemma. Jag tycker att vi kan åka upp men får väl diskutera igenom det ordentligt med barnen och se vad problemet är. De gillar ju att hälsa på hos Jens i vanliga fall.
Det är så hysteriskt allting. Jag är nöjd om det blir en lugn jul. Man har flera dagar att ses på så någon form av lösning ska väl duga åt alla.
Nu ska jag börja ta tag i lite plock pö om pö här. Innan helgen ska huset städats igenom ordentligt.
Ha en bra dag.

torsdag 6 november 2014

Energin räcker inte til.

Helgen som gick var intensiv. På Torsdagen storhandlade vi och på kvällen skar vi pumpor.
Jo vi gör sånt. Skär pumpor och låter barnen uppmärksamma att det är halloween. Jag är inte inbiten i det på något sätt, men mina barn tycker det är roligt så jag ser det som en xhans att greja ihop med barnen. Vad jag där emot inte gör är att spendera stora pengar på kostymer.  Vi tillverkar eget!
På fredagen var det dags för pyjamasparty och alla barn skulle ut och halloweena.
Innan dess åkte jag med Pernilla till kyrkogården och vi tände ljus för både människor och djur.
Hemma blev det sminkning av Zanna, Pontus och Joanna.
Sen dök Zannas andra två gäster upp och det blev pizza innan de knallade ut i regnet.
Väl hemma igen så var det godis och filmnatt på schemat för tjejerna. Pontus fick hela vardagsrummet och hya egen film.
Natten blev lugn men man sover ju sämre när man ansvarar för andras barn ;)
På Lördagen väckte jag de barn som inte vaknade själva och det blev frukost.  Så snart tjejerna vart hämtade så packade jag in mig och tre barn och åkte till Askersund.  Träffade brorsan och Arwen en stund och åt där. Mor och far var också där.
På väg hem började tröttheten kicka in. Dock kunde jag inte vila när jag kom hem för hjärnan kunde inte stänga av efter intensiva dygn.
Hela veckan har sedan vart hjärnslö. Så trött och matt.
Nu har jag funderat och vägt fram och tillbaka.  Jag funderar på att börja med D-vitamin igen. Självklart kanske man tänker. Men enligt uppgift ska man inte mata parasiter i kroppen (borrelia, bartonella och babeisa) och de mår tydligen väldigt bra av just D-vitamin. 
Jag tänker prova iaf. Tröttheten är bedrövlig just nu.
Är det något jag inser så är det att jag fungerar inte normalt.  Tröttheten lamslår mig. Det är väl där i min svenska ME-diagnos bottnar.
Även om det är så mycket bättre än innan så är bakslagen omfattande.
Jag är inte där jag trodde. Dvs jag hade börjat fundera på om jag skulle kunna prova att jobba snart. Det kan jag ju glömma.
Igår var det kickboxning och idag kom det snö så Liten vill bara sova hon med.
Nåväl. Jag sover färdigt tills på Lördag.  Då ska jag ta Zanna till Ullared...för det är utlovat. Sen ligger jag väl en vecka till ;)

torsdag 23 oktober 2014

Dator...igen

Pappas laptop fick flytta in. Så himla bra...tack tack.
Ett problem mindre.
Dags att göra kvällen. Zanna ska tydligen vara utklädd imorgon i skolan.
Ute är det kallt och rått BRRRR


Dator

Ja med lite tur har vi ev fått tag på en dator nu. 800:- i Mariestad. Bara allt fungerar som det ska då. En stationär. 
Jag försöker tagga mig själv att städa. Det går trögt. Allt går trögt just nu. Känner mig som en sur disktrasa ungefär. Vet egentligen inte vad som är bäst dessa perioder. Tvinga mig till aktivitet och krascha fysiskt eller ligga och drälla och ätas upp av mitt eget inre. Inget känns särskilt lockande.
Nåväl. Halva dagen har ju snart gått och snart har jag överlevt även denna dagen. Nya tag imorgon igen.

onsdag 22 oktober 2014

Onsdag

Jahapp. Lika tom idag. Vad är det om liksom.
Tar illa vid mig kring det mesta och överanalyserar allt.
Gråten sitter i halsen och jag är så jättetrött.
Jag känner mig ensam och svag.
Planen idag är att åka med Pontus till kickboxningen. Det blir dagens överlevnadsaktivitet.
Fick iväg Zannas inbjudningar till hennes pyjamasparty igår. När det är avklarat ska vi planera Ullaredsresan som jag lovat henne. Det är något mest hela tiden.
Jag måste tömma vagnen här hemma med och få iväg den till skrot. Får ta tag i det i helgen.
Inget känns särskilt roligt eller motiverande just nu. Jag måste bryta det.
Nä. Få något i magen innan kickboxning kanske. 

tisdag 21 oktober 2014

Jag har fastnat

Ja. Igår kom ångesten krypande och den är i full blom idag. Det kryper i mig och jag vill helst ligga i fosterställning och dra täcket över mig.
Varför? Jag vet inte. Det blir på detta vis ibland och jag hatar det.
Det var väldigt länge sedan sist. Så jag misstänker att mörkret spelar in.
Nåväl. Livet runt mig stannar inte upp och även om jag vill ligga gömd i ett hörn så fungerar inte det med det verkliga livet. Det kanske är tur det.
Dags att fixa kvällsmat till de två finaste barnen som finns. Önskar att maken var hemma...men han jobbar.
Måste hitta en billig dator med. Pontus (familjens) stationära gav upp efter lång och trogen tjänst. Zanna köpte ju en egen plus att hon har surfplattan ifrån skolan. Grabben har inget nu. Får ta mig ork och leta efter det.
Näpp. Mat var det ju.


söndag 5 oktober 2014

Öroninflammation

Inser att jag får se mig besegrad. Dags att söka vård. Örat har sprängvärkt i åtskilliga dagar nu.
Idag var jag och Zanna och fyndade kläder på klädbytardagen.  Både hon och Pontus fick en hel del fint. Det är roligt att handla billigt...400 för hur mycket som helst.
Det är ganska kul att se hur olika människor värderar sina plagg. Till Pontus fann jag ursnygga jeans för 10:- och till Zanna för 60:-. Billigt vilket som men skillnaden är så stor.
Bägge barnen var nöjda iaf. Det var en välbehövlig fyndrush eftersom båda barnen vuxit så enormt.
Nu fattas termobyxor och Zanna ska ha en vinterjacka till. Har lovat henne Ullared så det får bli där.
Nåväl.
Dags att försöka få lite sömn. Svårt med öronont.
Jonas är hos brorsan och svirar lite.
Natti natti.