Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

måndag 2 maj 2011

Förbud!

Tror du på lagtadgade förbud?

Nu menar jag saker som bara påverkar ditt egna levende, din egna livssituation, din egna kropp?

Jag finner det självklart att man inte ska få köra rattfull, vifta omkring med vapen eller vad som kan tänkas.
Däremot är jag inte lika övertygad om andra saker.

Jag tycker nog att man kan släppa alkoholen lös i butik, ja det kommer påverka en generation av idioter som kommer supa bara för man kan men de flesta som verkligen vill ha tag på alkohol skaffar sig det idag ändå, oavsett dag.
Människor överlag som missbrukar ser ill att intaga och få fram sina varor till varje pris. Eftersom det sker i det dolda och dessutom olagligt så skjuter priser i höjden och människor begår brott för att ha råd att droga. Man får inte tag på rena saker och därmed ökar smittspridning och svåra sjukdomar sprids.
Frågan är om det verkligen vore mer katastrofalt att låta vuxna männsikor fatta sina egna beslut om sina egna kroppar.

Jag är medveten om alkoholens och drogernas skadeverkan i samhället, men jag funderar ändå i banor som om det kanske vore fler som vågade tala om sin problematik om dom inte vore rädda för att i förlängningen låsas in eller hamna i diverse register som är tabubelagda och mytomspunna.

Om jag går till mig själv och tänker efter, för det är ju bara då jag kan resonera rimligt. Om man legaliserade droger och satte alkoholmonopolet ur spel, skulle jag då hux flux börja supa dagligen eller bli extremt sugen på att knarka och intaga, cannabis, hasch, kokain eller heroin? Skulle du som normalt inte har problem med detta VÄLJA att göra det bara för att det vore lagligt? Är en fullt frisk, normalfungerande individ med tidigare normala alkoholvanor så omogen och naiv att man springer iväg och alkoholiserar sig bara för att möjligheten finns och tillfälle ges att bli drogmissbrukare.

Om man inte legaliserar droger så tycker jag iaf att vissa sjukdomar borde kunna få behandlas med cannabisliknande effekter. Varför jag tycker det? För att mängden människor som ändå självbehandlar sig eller självmedicinerar som man också säger, är ändå rätt stor och samtidigt som den effekten kanske hjälper vissa kategorier av människor att fungera vardagligt, så finns det många problem med att det sköts på egen hand. Risken för att man inte vet vad man får för varor ökar, det ÄR olagligt och man kan åka dit och därmed finns en rädsla och stigande ångestfaktor, vidare en skam för att man i samhällets ögon är en knarkare.

Tro det eller ej men jag är på inget vis för att man ska knarka eller droga eller supa sönder sitt liv, men jag är ändå tveksam till alla förbud vi skapar kring vuxna människor som ändå torde kunna fatta egna beslut om sitt egna liv. I vissa fall förmodas vi klara av jätteviktiga saker men i andra fall så ges förbud kring saker som egentligen handlar om individer. Lagar är nödvändiga, men frågan är var man ska lägga tyngden för förbud.
Är en moraldebatt egentligen sak nog att lagstadga kring?

Vi är vuxna nog att välja om vi ska röka och snusa, vi är vuxna nog att intaga alkohol från systembolag, vi är vuxna nog att fatta beslut om livspartner.
Vi är vuxna nog att få skaffa och uppfostra barn, bara vi kan, oavsett samhällsstatus, men kan du inte själv så är regelverket hysteriskt. Vi är vuxna nog att få lämna varandra med eller utan barn inblandade, vi är vuxna nog att få utbilda oss till att kriga, skjuta eller andra orimliga vuxensaker. Vi är vuxna nog att åka utomlands och släpa hem mängder av cigg och alkohol och DÅ förmodas kunna hantera det.
Vad vi inte är vuxna nog för enligt lagen är att fatta egna beslut om att vi väljer när vi vill dricka oavsett var alkoholen säljs, vi blir tydligen automatiskt missbrukare om det inte finns en lag emot det, tydligen är det ett bot på sjukdomarna alkoholmissbruk och drogmissbruk att lagstadgat förbjuda preparaten.

I omgångar under mina 31 levnadsår har det här förvirrat mig, jag har lite svårt att förstå att vi ska lägga så förbannat mycket pengar på att jaga saker vi satt förbud på, förbud för vuxna, tänkande individer. Kanske vore det rimligare att lägga in pengarna i sunda aktiviteter och mindre tabubelagd hjälp så kanske, men bara kanske, skulle saker och ting bli bättre än vad det är nu rent utav?

2 kommentarer: