Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

måndag 4 maj 2015

Mycket tempo ger bakslag.

Jag borde ha lärt mig det vid det här laget.
I Torsdags tog vi det rätt lugnt. I Fredags kom Samuel, Joanna, Jens och Arwen. Zanna däremot åkte ut till Lalla och Uno.
Det blir lätt stimmigt och lite rörigt när alla är här samtidigt. Dessutom har jag börjat röja ut så att rumsflytt ska gå att genomföra, något som gör det än mer rörigt.
På kvällen hade Motgift förfest på podden, det fick alla snällt rätta sig wfter för det ville varken jag eller Jonas missa.

Ännu senare åkte bröderna och samtliga ungar (även Pontus) och sov hos Samuel.
Jonas och jag lyssnade färdigt på podden innan vi la oss.

Lördagen bjöd på lunch uppe på Kathy Thai. Mor och far bjussade! Efter det började tröttheten komma ikapp.

Blev liggande större delen av Lördagen, utom sista delen av kvällen.

Söndagen var lika utmattad den. Jonas däremot hoppade upp på morgonen och drog iväg med T3 och tränade på K3, körde hinderbanor. Han kom hem blöt, blåslagen men lycklig.
Så nu ska han ge sig i kag med ocr-träning då. Målet är att delta i ett lopp framöver.

Idag är jag fortfarande back. Kroppen strejkar. Jag önskar verkligen att det inte vore så stor energibrist men jag vet att det ger med sig snabbare om jag accepterar läget.
Så här ligger jag.

tisdag 28 april 2015

Förbannade tänder

När det kommer till tandhälsa vill jag ha mer pengar. Jag skulle verkligen behöva fixa munnen men det är omöjligt med den ekonomin jag har. Det är rätt sjukt...är man sjuk får man ofta sämre tandhälsa och behöver tandvård. Men som sjuk har du också mindre inkomst och därmed mindre chans att klara av den belastningen på ekonomin.
Lägg sedan till att jag är så hysteriskt rädd för att gå dit...
Kombinationen gör att det blir grava problem tyvärr.

I Söndags bet jag av en tand. Idag var jag och lagade den. 2000 kronor för en lagning "som kanske håller". Dessutom kanske det kommer att göra ont när bedövningen släpper, roten var nämligen skadad. Det kan då bli debatt. Jag vill inte rotfylla och tandläkaren vill inte dra ut fler tänder i mun på mig.
Nåväl. Vi ber väl till högre makter och hoppas att det klarar sig så här.

söndag 26 april 2015

Livet rullar på.

Det händer så mycket hela tiden och jag hinner inte blogga. När jag väl ska blogga minns jag inte vad som hänt. Hahaha

Nåväl. Pontus var på kickboxning i Onsdags och dom fick testa på att gå matcher om en minut. Det var både kul och lärorikt!

På Torsdagen fyllde jag år och fick en signerad bok av Jonas. David Dukes My Awakening! Frukost på sängen av fina familjen ingick med 😀

Jag blekte slingor på Zanna. Det var ett jäkla jobb med det långa håret 😅

På Torsdag kväll visade Pontus sitt knä för mig. Han slog i det för en dryg vecka sedan och i Torsdags tyckte han det kändes konstigt och såg konstigt ut. Knät var jättesvullet och varmt. Efter rådgivning med 1177 så beslutade vi att ringa VC på Fredagen.

Vi fick tid direkt på morgonen och läkaren beslutade att röntgen och ortopedjour var nödvändigt. Vi åkte till Skövde  och röntgade i två omgångar innan vi knallade till akuten och fick träffa ortopeden.
Det gjordes omfattande undersökningar och sedan beslutade man att knät skulle tömmas på vätska, dels för svullnaden men också för att leta fettpärlor. Detta skulle hjälpa til att avgöra om det var skelettet och/eller brosket som var skadat eller annat.
Att tappa ett knä är inget kul och trots rejält smärtlindrade och lite lugnande samt bedövning så gjorde det rejält ont på Pontus.
Man fick inte ut någon vätska. Där fanns ingen. Det var mjukdelarna som var så skadade att svullnaden var så rejäl.
So nu blir det träningsstopp tills det har läkt ordentligt.

Zanna hon gick till tandläkaren själv i Fredags. Det var en undersökning som var bokad så hon ville gå själv. Väl där hade man hittat en tandflis som hade tagits bort. Detta fixade hon på egen hand! Bra gjort tycker jag!

Igår kom mor och far samt Samuel för att fira att jag fyllt 35. Barnen åkte med mor och far hem sen. Jag och Jonas skulle gå ut en sväng. Emma kom hit och senare även Frida. Fick en så grym ljusstake av Emma, en röd döskalle från kosta boda! Vi vandrade vidare till Samuel och där träffade jag folk som jag inte sett på evigheter.
Samtliga gick vidare till Kruset och där dansade vi loss till Rockin Boys och drack gott.
Jonas och jag gick hem innan det var slut. Snälla Vevve fixade en räkmacka som vi käkade hemma innan vi somnade på stört.

Idag har jag vart trött men nöjd. Hämtade hem barnen och det har vart rätt slappt större delen av dagen 😄

onsdag 22 april 2015

Hårresande

Jag är hopplös med hår. Frisyrer och färger byts oftare än ofta. Idag blev drt att färga över det röda med ofrivillig ombre. Det blev en mörk lila istället. Åh när nya färgen var i så funderar man ju på frisyr....sparar ju ut just nu och har nått mellanlängden. Allt jag vill i detta skede är att kapa av allt.
Bilderna som följer. Jag som 20-åring (dom två första), sen som 30-åring & sista är från idag.
Tänk om man kunde få allt och samtidigt ;)

söndag 19 april 2015

Jo men så att.

Idag har inte mycket blivit gjort alltså. Jag hade planer för helgen men inget blev gjort. Jag är hopplös. Idag skulle jag iofs ta tag i några av grejerna men min rygg har ballat ur. Antingen är det diskbråcket som skjuter eller så är det inflammation kring frakturen och dess närområde...om jag ska gissa vilt. Det domnar i vänster ben iaf.

Jag fick till slut gjort några grejer iaf. Lite banköverföringar och jag har fått in de gamla sommardäcken i bilen. Imorgon sulas den om och får helt nya däck varvet runt.

Bilen i övrigt är det problem med (det har vart mycket sådana).
Någon form av elfel råder. Bägge handtagen bak har gått sönder och dörrarna går därför inte öppna utifrån. Det är dags för service. En baklykta har fått en smäll och har spruckit i glaset. Vi får väl börja beta av listan...för att vi måste. Det är dyrt att äga bil.

Pontus har valt att hoppa av fotbollen den här terminen. Han ska testa friidrott en säsong istället...och kickboxningen med då :)
Barn ska tycka det är roligt med träning. Han kände att fotbollen blev för allvarlig. Det var två träningar i veckan och en matchdag.
Zanna fortsätter dansa.

Jag kan tycka synd om folk som har än mindre inkomst än oss. Vi får oftast runt allt här. Mycket tack vare snälla nära och kära. Men den som inte har det så då? Att ha barn i föreningsliv/idrottsverksamhet är otroligt kostsamt. Det är medlemsavgifter, träningsavgifter, lägeravgifter, inköpsbidrag, träningskläder/klubbkläder och skor. Det är körande till matcher och det krävs att föräldrar ställer upp ideellt med kiosker och liknande grejer.
Fina kontaktnät byggs via föreningslivet, men tänk alla barn vars föräldrar faktiskt inte reder ut denna biten...
Visst kan man söka Majblomman eller liknande men ska det behöva gå så långt då?
Kanske vore olika "grader" av träning bra. Lite "kom som du är -verksamhet" som är lättsamt upplagd. Spela en gång i veckan för att det är roligt att ses och röra på sig.
Ja...mycket tankar på en gång där kanske. Men det slog mig idag att det krävs en hel del pengar för att man ska kunna inkludera sina barn i sociala verksamheter.

I Fredags var Emma här ♡ Vi tog mysfredag.
Igår var jag och Jonas hos Anders och Nillan en sväng. Nillan åkte med mig till Igelstorp där hag hade köpt en enhjuling till kidsen ;) Lite utmaning att bita i ;)

Nu ska jag fixa kvällsmat. Imorgon är det vardag igen och det är skolvecka.
Ha en fin Söndagkväll allihop.

tisdag 14 april 2015

Otroligt generösa människor

Så är jag återigen nattvaken. Jag brukar ge upp efter en viss tid, stressen att inte somna gör det bara än mer omöjligt.
Då, när jag har gett upp, brukar jag spela musik lite lågt och jag tänker ofta och mycket.
Tankarna försöker jag hålla positiva och främjande.
Det var tex dessa tankestunder som ledde till att hallen fick sina dörrfoder.

Idag (nu) har något annat positivt slagit rot i mina tankar.
Jag är omgiven av väldigt generösa människor.
Människor som ställer upp med djurpassning, barnpassning, husvakt. Människor som hjälper mig i situationer som behöver lösas snabbt.
Människor som skänker oss saker när olyckor sker (senast var mobiltelefoner på schemat).
Jag hade till och med turen att jag fick kläder till Pontus idag. Kläder som han verkligen gillade och stolt drog på sig och drog ut och visade för grannungarna.

Alla dessa människor ger allt detta utan att kräva något. Jag är så tacksam!
Jag hoppas att jag på någotvis kan ge tillbaka allt fint ni gör för oss när ni behöver.
Jag kommer iaf tillämpa "pay it forward" och ge sådant vi har till andra som får användning av det.

Tack alla ni som ger av er själva. Ingen nämn och ingen glömd!
Ni gör alla livet lite extra fint!
Godnatt ;)

lördag 11 april 2015

Vi blev med Hobby

Igår skrotade vi Cabbyn. Detta efter att ha tagit ur kylen. Sen åkte vi till Vaggeryd och tittade på vagn som sedan också köptes. Så nu campar vi fint i sommar :)

Idag har jag vart väldigt trött men det är ok. Jag och Jonas var iaf ute och röjde upp syrenbuskarna på baksidan så slipper människor på cykelvägen få våran häck i nyllet ;)

Hittade även stödbensöl på systembolaget så det får jag väl beställa hem till maken nudå ;)

Hoppas ni alla har det bra i våren!

torsdag 9 april 2015

Man ska ha husvagn

Japp! Efter en större läcka i vår gamla Cabby förra året så var det till att inse att den har gjort sitt. Vi fick ändå två hela somrar i den och vi fick känna på att campa är något för oss.
Så det har vart vemodigt att stå utan vagn inför denna sommaren.

Vi har funderat fram och tillbaka hur vi ska kunna ha en annan vagn utan att spräcka budgeten i hushållet som nu börjar komma i balans. I beslutet har vi fått väga in aspekter som att vi får billiga semestrar och större valmöjligheter samt att det underlättar enormt vid värmlandsresor numera, något som barnen tryckt på.

Så till sist fann vi en lösning och samtidigt med den dök en vagn upp. Imorgon åker jag och Jonas på roadtrip och är objektet i utlovat skick så kommer en "ny" vagn med hem. En Hobby. Den är 14 år nyare än den vi hade innan. Den är också enormt mycket större (hjälp).
Med följer ett enormt förtält, som vi inte ens vet hur vi sks kunna bygga hahaha

Nåväl. Vi ser fram emot detta.
Vi hade inte ens kunnat titta på den om det inte vore för att mamma och pappa samt storebror kunde hjälpa oss med pengar tills våra löses nästa vecka. Tur att vi har ett socialt nätverk som förstår varför detta är viktigt för oss och ställer upp *tacksam*

Så imorgon får vi se om vi är med husvagn igen då! Håll tummar och tår för oss!

måndag 30 mars 2015

Nätter och jag.

Vi är inte riktigt överens. Det ska sovas om natten men det tycker inte min kropp.
Jag borde verkligen sova dock. Det är påsklovsvecka och barnen är hemma. Min fina man jobbar ♡

Vi bjöd hit Jonas föräldrar över påsk men det passade tydligen inte så bra just nu. Barnen tyckte det var trist men vi sa att det fanns chans när Pontus fyller år.

Själv fyller jag år om några veckor. Jag fyller 35 då. Jag hade ingen fest när jag fyllde 30 och skulle faktiskt vilja ha en nu. Men det kostar ju och eftersom jag fortfarande inte gett uop drömmen om en husvagn som är fungerande i år så får jag nog prioritera.
Hade annars tänkt mig hyra lokal och ha girtarrer och en karaokemaskin på plats och inbjudningslistan skulle vara öppen. Dvs jag hade gärna sett både gamla och nya vänner och löst bekanta komma och festa loss.
Vi får väl se framöver.

Genom mina vuxna år har så mycket hänt i livet. Mycket har vart positivt och främjande medan andra saker (till exempel att jag blev så jättesjuk) har varit mer destruktivt.

Jag har landat lite mer idag. Jag saknar vissa som försvann under processens gång och undrar om det går att bygga upp en ny relation på sikt? Ingenting borde vara omöjligt.

Jag går också i vågor i tankar om jag skulle kunna få testa att jobba igen. Men för att ta mig dit så måste jag först få en bättre valans med min kropp och hälsa. Steg ett idag blir väl att släcka ner och sova när det faktiskt är natt.

Godnatt mina fina läsare!

lördag 28 mars 2015

Bröllopsdag - sidenbröllop

För tolv år sedan blev vi äkta makar. Det har vart tolv år med glädje och sorg, framgång och motgång, lojalitet och trygghet. Inte minst kärlek. Äkta kärlek.

Det finns inget bättre än att leva livet med Jonas. Han gör mig hel.
Tack för alla fina år. Nu tar vi lika många till 💕

Dagen har vi spenderat med att påbörja en ommöblering för våra kottar. Zanna ska få större rum. Det agerar idag gästrum men brukas inte på det vis som det var tänkt.
Sen köpte vi lite godis.
Zanna sover hos kompis och Pontus har isolerat sig i sitt rum...datorn har flyttat in där nämligen ;)

Kvällen avslutades med kött och potatisgratäng och en efterrätt, dagen till ära.

torsdag 26 mars 2015

Av längtan till dig

Djupa andetag bredvid mig. Du är så fantastisk min älskade man.
Allt du gör. Allt du ger.

Så hur sömnlös jag än må ligga i natten så är jag i en sinnesro och ett välbefinnande med dig bredvid mig.

Det är en del som vill ut nu. Men det får vara en stund till.

Jag somnar med kärlek intill min frusna kropp.

tisdag 24 mars 2015

Vårtrött?

Jag borde vara full i energi men istället har jag smällande huvudvärk och är trött och lite låg.
Trist värre. Men det går väl över det med.

Jonas och jag smet ut idag och åt lunch. Det är vad jag har gjort och orkat med.
Igår klippte jag Liten. Hon uppskattar inte den delen av livet särskilt mycket alls. Men pälsen var bedrövlig nu så det var oundvikligt.

Annars då? Påsk närmar sig och det är ju mysigt.
I helgen behöver vi ta tag i skräphögar som ska till tippen.
Livet knallar på.

Nu är det dags för kvällen här.

lördag 21 mars 2015

En dag då mycket händer.

Solförmörkelse idag. Den missade jag. Jag sov. Missade nog en Fredagsfika med pappa med för han hade ringt :(

Sen var det "rocka sockorna". Alla verkar ha uppfattat dagen olika. Vi deltog, jag och barnen. Dels för att en 10-åring ville hylla sin syster trots att hon är annorlunda (Downs syndrom) och eftersom alla barn bör vara välkomna till livet och familjelojalitet är viktig för mig så tyckte jag det skulle uppmärksammas att ett barn ville ge sin syster denna strumpaktion.
Dels för att vi vet en del om "annorlunda" i andra perspektiv här.
Djupare än så tänker inte vi dra det, på något plan ;)

Jag bar vitt idag också. Som stöd för människor som förlorat ett barn.
Detta går (på ett sätt) hand i hand med "rocka sockorna". Barn som blir till förtjänar att bäras och födas och värderas som liv.
En del har inte samma tur eller samma lycka att få behålla sina barn.
För dessa bar jag vitt idag.

På ett mindre djupsinnigt plan har vi vart i Skövde och köpt skor. Båda barnen och Jonas fick skor. Jonas köpte sig en vårjacka.
Pontus fick även nya fotbollsskor eftersom säsongen snart kickar igång.

Pontus tog även sina sparade pengar och köpte en ny kickboard.
Kvällen spenderades med familjen och Samuel och Joanna.

Nu är det allt dags att sova.

Natti natti!

tisdag 10 mars 2015

Kan själv del två

Ja det var ju lika bra att fortsätta när lust och motivation fanns. Nu har alla våra dörrar i hallen allmogefoder och snygga kanter.
Det låter kanske inte som någon stor grej men när mått varierar från bit till bit så finns inga genvägar och inga generella lösningar. Allt kräver måttanpassning och speciallösningar...varje bit för sig. Man.får mäta innan och tänka till. Åka till  brädgården och försöka hitta lämpliga grejer...varje del för sig, sen hem och hitta monteringslösningar för varje del. Efter det ska det helst se lätt och enhetligt ut.

Jag tycker allt att jag har lyckats bra med det. Det finns fel och på några ställen är det lite snett. Men det duger och när färg kommer på så är jag säker på att det bara är jag som ser skavanker. Det är hur som helst 200 ggr bättre än innan!

Kvar är nu tak och golvlister inne och sen är faktiskt insidan av huset färdigställt för första gången på 9(!) år!

Nu får det dock bli en paus innan nästa steg. Ekonomin måste hinna med också!

måndag 9 mars 2015

Kan själv.

Idag har barnen haft studiedag. Ihop med all sjuka som har vart i det här huset så känns det som de är hemma mer än jämt just nu ;)

Jag har en längre tid fundrat på att försöka slutföra de grejer som är kvar att göra på huset.
Dock har det fattats motivation eftersom vi sprang in i den berömda renoveringsväggen. Dessutom fattas ekonomin.

Men idag beslutade jag mig för att börja med sovrumsingången. Det sattes en dörr där från början men den var ivägen och det blev trångt. Vi satte ett draperi istället.

Dock har själva ingången vart oklädd och inga foder har kommit upp.
Det är svårhanterligt eftersom ingenting är standard och speciallösningar är nödvändiga.
Jag har funderat på lösningar till just denna dörren ett längre tag. Idag mätte jag upp och åkte upp till Bröderna och var en krävande kund tills jag fick tag på allt jag behövde.

Hem och plocka fram fogsvans och spik. Satte igång direkt. På två och en halv timme lyckades jag få ett godkänt resultat. Det är inte snickarbyggt...men det är helt ok.

Fixade kvällsmat efter det och nu har barnen gått och lagt sig. Jag ska göra det samma.
Måste ut med vovven först bara :)

Ha en bra kväll!

söndag 8 mars 2015

Dagens aktiviteter

Ja dessa utblev fullständigt. Jag har sovit och sovit ännu mer.
Pollenallergin kändes av i morse och igår var vi på Stellas lekland. Anar att energin inte räckte till mer sen.

Nåväl. Har inte så mycket mer att förtälja i trötthetsdimman.
Hoppas ni har det fint.

Gästbloggeri

För den som har missat det så har jag gästbloggat hos Anna, vars familj är med i Familjen Annorlunda.

http://www.trollmorsan.com/2015/03/gastbloggare-fem.html?m=1#comment-form

onsdag 4 mars 2015

Dagarna går.

Pontus har vart hemma idag med. Igår verkade han sämre igen men idag piggare. Väldigt täppt i näsan dock.

Fortsätter han vara feberfri får han gå till skolan imorgon.
Jag funderar på om jag orkar mig på Zumba ikväll...kan ju testa iaf.

Nä göra något vettigt kanske?

måndag 2 mars 2015

Sjukling

Pontus blev sjuk natten till Lördag. Hög feber, hosta och halsont.
Han är fortfarande sjuk så han blir hemma idag.
Han missade klasshandbollen i Lördags och är besviken över detta. Nu får han bli hemma och tycker att det suger.

Vore enormt tacksam för ett break i allt kaos.

Igår for många tankar i huvudet också. Beslutet blev att öppna en dörr till i den rullen av funderingar, en mer konkret dörr och om det skulle bli ett avvisande resultat så slutar jag att försöka hitta fler lösningar just där. Det fpr övergå i acceptans isf.