Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

onsdag 12 juni 2013

Oftast är det för komplext.

Det är ju som så med dessa ME:sars kroppar att känligheten är ju ganska extrem.
Jag personligen har fått erfara detta när jag stukade en fot och kroppen orkade inte med ytterligare en smärtbelastning. Därför fick jag åka ambulans, med både lustgas och morfin samt fick ligga inne...pga en stukad fot. Det kändes absurt.

Magen är också ett känsligt område. Inte bara för oss ME:sar så klart. Men de flesta av oss har magproblem. Så även jag. Jag har haft IBS-symptom (irriterad tarm) under flera år nu. Det resulterar ofta i väldigt akuta toalettbesök och en hel del magsmärtor.
För att avhjälpa har jag plockat bort det mesta i gluten och laktos. Jag kan inte äta svamp eller lök. På senare tid fungerar inte heller äpple eller päron. Inte heller grillat kött. Korv går inte heller bra. Jag skulle nog kunna rabbla ihjäl mig.

För ett tag sen hände något. Jag blev väldigt mycket sämre i magen och i praktiken får ingenting stanna kvar. Set mesta kommer ut eller upp som svart sumpliknande sörja. Hungern är bortblåst.

Efter lite råd från ME-gruppen så ska jag väl söka vård seriöst är planen. Tydligen kan man med stor marginal misstänka något som heter Läckande tarm syndrom (leacking gut). Tarmen har alltså tagit så mycket skada av kroppens olika framfart att den nu inte klarar hålla gifter på plats tills dom släpps ut där dom ska.

För att råda bot på detta så ska man äta en dietkost som heter Gaps. Stenålderskost. Problemet är att den är i min värld vidrig och trasslig med massor av regler. Hade jag inte vart fullständigt utpumpad redan så kanske jag hade kunnat få ihop det men med nuvarande nollad energinivå så ser jag inte ens en liten möjlighet att läsa på, förstå och senare laga maten som ska hjälpa.

Svaret fick bli en minilösning som förhoppningsvis lugnar kroppens akuta reaktionsförlopp.

Ljummet vatten. Probiotika. Vila. Ljummet vatten. Några tsk köttsoppa. Vila. Ljummet vatten. Probiotika. Vila. Ljummet vatten. Lite köttsoppa. Probiotika. Ljummet vatten. Probiotika. Sömn....och runt igen och igen.
Kul liv va? Till och med magsjuka har större marginaler.
Två dagar nu iaf och magen värker inte sönder längre. Så det får vara värt det ett tag iaf.

Tur att jag har mina nära och kära. Annars hade jag gett upp...redan igår. Det är frustrerande just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar