Egentligen har jag massor att skriva om. Jag får sätta mig ner och göra ett kaffeinlägg framöver. Må gott fram tills dess.
Naket, utlämnande, ärligt, öppet
måndag 16 maj 2016
fredag 1 januari 2016
2015 blev 2016
Så har ytterligare ett år passerat och en återblick printas enligt tradition.
Mitt 2015 kan sammanfattas som utvecklande, utmanande och uppbyggligt.
Familjelivet: Det är en sammansvetsad och stabil, kärleksfull familj som lämnar 2015. Barnen växer och utvecklas, skapar egna identiteter och intressen.
Zanna går numera i högstadiet med allt vad det innebär och Pontus är på Smuleberg.
Pontus har utbildats till kamratstödjare. Zanna är med i ett band.
Jonas jobbar på. Han har sökt några interna jobb och hoppas på att kunna variera sig lite arbetsmässigt. Han är lika lojal och stabil som alltid!
Liten har vart sjuk för första gången sen hon kom till oss. Annars är hon samma gamla surtant hahaha
Vi har campat i husvagnen vi införskaffade. Oturen slog till även med denna vagn och vatten gick in i framrutan, vi tror dock vi fick ordning på det, årets sommar får avslöja det. Vagnen är iaf mysig och vi hälsade på hos Marcus och Marina med barn. Alltid lika underbara dagar där!
Även sommarland fick tvådagarsbesök och vi hade jättemysigt!
Personlig utveckling: Jonas började träna mer intensivt och är numera 23-24 kilo lättare.
Jag upptäckte att min kropp tar upp syre igen och började zumba och sen också jogga. Jag älskar zumban! En stukad fot har hunnits med. Den bråkar fortfarande.
Träningslusten vaknade på riktigt 2015 och jag ordnade ett FAR- fysiskt aktivitets recept, som jag sedan använde för att skriva in mig på gymmet.
Numera tränar jag regelbundet minst 3 ggr i veckan. Jag är si sådär 17 kilo lättare.
Hus och hem: Ja här står det mesta still. Vi har ett par grejer som borde vart åtgärdade sedan länge men det ska väl tas tag i det med.
Nära och kära: Det har nog inte vart det mest sociala året som passerat. Vi är sällan i Arvika, varför vi sällan träffar det gänget (det är riktigt tråkigt). Här hemma har det inte heller vart så mycket. Vet inte varför det blir så ibland. Men när vi ses så har vi kul!
Fredagsfikat hänger oftast i när tillfälle ges dock. Det är fina grejer det.
Emelie drog ihop ett gäng människor, vuxna och barn, vi var och käkade och sen bowlade. Så himla kul! Igår (nyårsafton) var vi också med Emelie, Christian, barn, grannarna mfl och hade en genomtrevlig och avslappnad nyår. Tacksam för det!
En av de roligaste kvällarna 2015 var när Johanna och Emil kikade in och fina Nillan, Anders, Emma, Marcus och Sofia var här. Kvällen slutade väl inte planenligt men det var ändå en av dom bästa kvällarna 2015.
Det har vart lite tomt ibland och var så himla kul att ses.
Sen har tiden runnit iväg så jag har inte hunnit med iaf efter...men jag hoppas på att kunna ses mer under detta året om alla vill?! I alla tänkbara former och aktiviteter, med och utan barn :D
Samhälle och politik: Det har vart ett turbulent år med mycket otäcka mord och terrordåd. Det har vart ostabilt och politiker verkar stå handfallna i de flesta frågor.
Lokalt fick föräldrar i vår by nog när barnens skolutrymmen började övervägas till evakueringsboenden. En storartad protest drogs igång och våra barn gick säkra ur den kampen.
Åsiktsmässigt är jag generellt kvar precis som innan, så det är oförändrat.
Motgift är det tillhåll som ger mest i det avseendet!
Förväntningar på 2016: Detta ska bli året då jag tar mig tillbaka. Tillbaka till liv, rutiner, vardag och jobb.
Vägen dit kommer att bli knackig. Jag litar inte på kroppen och jag litar inte på systemet som jag måste samarbeta med.
Jag har inte heller en fast läkare längre vilket också kan bli problem. Ändå ser jag ljust på framtiden.
Jag har Jonas och vår kärlek och sammanhållning kommer bära oss även genom den här resan. Kloka barn som går att diskutera med och finna lösningar tillsammans med är också ett plus. Min egen envishet och viljestyrka kommer se till att detta fungerar.
Jag hoppas kunna fortsätta träna för att jag vill och mår bra av det. Lika kravlöst som jag gjort fram tills nu. Zumban drar snart igång...ren och skär lycka! Tack Rebecca för att du är så grym!
Jag önskar roliga stunder med vänner, gamla som nya. En varm sommar med mycket bad och grillande vore inte alls fel. Kanske får det bli campande i närområden om jag kommit igång med någon form av sysselsättning. Det är det värt isf.
Kort sagt önskar jag att uppåtkurvan for fortsätta just uppåt, det är och att den planar ut med, bara den förblir i balans.
2016 ska bli vägen till ett liv i balans.
Jag hoppas att alla mina läsare får det 2016 ni önskar, att ni får vara friska och uppleva kärlek och vänskap. Gott nytt år!
torsdag 15 oktober 2015
För min skull.
Hej på Er läsare!
Hoppas ni har det bra allihop.
Själv lever jag lite i en bubbla och jag fightas hårt med mig själv för att ta tillbaka mitt liv just nu.
Jag hade väl aldrig trott att zumba i Hönsa skulle förändra och vända upp och ner så på mitt liv. Men det har det gjort.
Just nu håller jag på att försöka lära kroppen hur återhämtningen ska gå till i kroppen.
Jag begärde ut ett FaR (fysiskt aktivitetsrecept) och skrev sedan in mig på gymmet.
Där försöker jag nu få kroppen att koppla grepp om så många olika saker som möjligt, allt för att jag ska lära mig läsa signaler och hitta rätt balans.
Ett exempel är att jag tar easylinepass på morgonen. Kroppen är som sämst på morgonen och om jag ska ta mig tillbaka till jobb så behöver jag kunna lita på att den håller, vaknar och hämtar upp sig även den tiden på dygnet.
En annan del är att härda ut smärtattacker och komma över rädslan för det som gör ont men inte skadar.
Att lära mig bromsa i tid men också att dra kroppen utanför ramen för vad den är van.
Det är också en kamp mot mitt eget psyke. Rädslan för krasch finns där hela tiden och varje dag måste jag pränta in att dagen blir vad jag gör den till och jag har iaf ytterligare en dag på benen.
På sikt räknar jag med att våga lita på kroppen igen.
Gymmet är min rehabiliteringsprocess och jag gör det för MIN skull och med fokus på MIG. Därför kanske jag uppfattas lite som i en egen bubbla kring detta. Det är nog lätt att tro att jag gör detta med lätthet eftersom jag är gladare och piggare, men det är ingen självklarhet det jag går igenom just nu.
Därför måste mitt fokus få fortsätta vara på just mig själv och min egen rehabilitering. Jag kommer därför låta mig bäras av dom som redan är bekväma och insatta i sin egen träning (Jonas, Emma och även lillebror även om vi inte vart där ihop än) och känna efter var min zon är inom gymmet. Jag måste ge mig själv detta för att ta mig vidare.
I övrigt tänker jag inte gnälla för saker går verkligen framåt. Rörligheten ökar, styrkan ökar, vikt och omfång minskar, energi trycks ut och sätts tillbaka och det känns som om jag på det personliga planet gör en jäkla resa just nu. En resa med chans till ett mer hållbart liv.
Jag vill tacka alla som orkar med mig. Ni är guld.
Och zumban där resan började på allvar...är fortfarande det roligaste som finns!
fredag 18 september 2015
Inaktivitet.
Det är inte så aktivt här på bloggen nu för tiden. Det är flera områden jag troligen uppfattas som lite oengagerat oaktiv.
Det är inget som har förändrats med mig som person. Jag har bara prioriterat min egen återhämtning framför allt annat jag brinner för. På sikt hoppas jag orka med allt jag älskar. Debattera, skriva krönikor och strida för allt jag tror på med full kraft.
Jag smyger i kulisserna lite så länge.
Min egen återhämtning ja...jo jag hänger i. Har bokat tid för att får ett FaR, Fysisk aktivitet på recept.
Tanken är att det blir gymmet under höst och vinter, försiktigt och med balans. Med recept på träningen så blir min månadskostnad lägre och om drt nu blir ett bakslag så kan jag säga upp kortet.
Just nu är jag med på internetchallenges och plågar mig med dessa. Några stavgång har det blivit med. Jag stukade ju foten för ett tag sen och den bråkar sedan dess. Väldigt smärtsam på insidan och det är frustrerande och skapar irritation. Men jag har inte gett upp trots det.
På Onsdag börjat zumban igen.ovh det ska bli gött att få bryta av med något som är roligt på riktigt.
I helgen är det fullbokat. Jonas springer sitt första Actionrun och Zanna fyller 13!
Nu blir det en stunds vila. Hoppas ni får en bra helg!
tisdag 18 augusti 2015
-10 kilo
Ja. Konceptet träna på måfå för att det är roligt och kravlöst har nu resulterat i att jag tappat mina första 10 kilo.
Borde somna med gott samvete av det men mina lungor värker av okänd anledning så det går halvdåligt att orka ligga still.
Så kan det vara. Idag började barnen i skolan. Det var en välkommen rutin som klev tillbaka in i livet.
Här får ni bilder från mina första 10 tappade:
torsdag 16 juli 2015
Troligen tröttnat
Men sluta läs om det inte passar. Har inte känt mig levande på nästan 10 år. Kroppen som aldrig orkat och ett huvud som bara lagt av.
Mitt i all rädsla känner jag ett verkligt hopp att kunna ta mig tillbaka till verkligheten, att kunna jobba vore det absolut ultimata. Bara tänk om...
Därmed kommer de som väljer läsa få stå ut med tjatet.
Ja, jag kan nog snart kalla det delvis löpning. Tiden kryper neråt nämligen.
Jag älskar den mannen. Det finns verkligen ingen som är så lojal och älskvärd som honom. Utan honom hade jag aldrig någonsin orkat med allt.
Igår gick vi igenom tvättmaskinen med
fredag 10 juli 2015
Och livet går framåt!
Utöver det har löpning varvat med promenader fortsatt och vissa kläder börjar bli förstora.
Fick träningstights av mor och far, väldigt tacksam för detta och grymt nöjd med dem!
onsdag 24 juni 2015
Det är overkligt!
Ja jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Började ju zumba med Rebecca ute i Hönsa i våras. Sen var det rankåsstafetten och eftersom jag inte dog efter ett varv dör så har jag fortsatt jogga. Mållöst och till en början för att stötta Jonas vid hans "vila" när skadeläge och senare för att jag känner för det.
Säga vad man vill men kroppen samarbetar så långt. Jag började med 1,2 km och la på 500 m. Sen 1,2 + 0,5 + 0,5. Tiden var över 33 minuter. Sen har den tiden förbättrats. Jag har vågat mig ut på 2,5 km och resultatet är nere på ca 23 minuter.
Idag sprang jag 3 km!
Jag är visserligen helt slut efter men kroppen klarar en återhämtning till dagen efter. Det är overkligt. Jag är ju på det klara med anledningen...Kolloidalt Silver!
Nu vill jag att det ska fortsätta fungera. Men inga krav och inga förväntningar! Jag tänker njuta av varje lyckad dag!
måndag 15 juni 2015
Vardag och grejer.
Sommarlovet har anlänt. Barnen avslutade respektive termin med att synas. Pontus som presentatör under hela skolavslutningens uppträdande och Zanna som underhållare för hela Nyboskolan.
I Lördags var jag och maken på fikaträff i Skövde. Det var en initialträff och vi blev hela åtta personer! Fantastiskt roligt.
Åkte till Intersport efter och köpte nya löparskor. Igår kväll invegs dessa på en promenad med hunden och Jonas. Idag blev det joggongtur i rankås.
Jag har färgat håret med. Rödviolett blev det denna gången.
Vardagen rullar på. Jag försöker njuta av allt. Har dagarna i nära anslutning lärt mig något så är det att ta tillvara på livet och kärleken.

