Nu kommer det ett sånt inlägg igen, ett som säkerligen kan provocera människor utan att det egentligen är meningen.
Men faktum är att den senaste tiden börjar jag fan undra hur människor ser på sina husdjur.
Ser Ni dom som en ägodel, ett uppvisningsobjekt, en leksak eller en indvid och familjemedlem.
FÖRST OCH FRÄMST: Man skaffar inte fler djur än man har råd med och hinner med och man köper inte ett djur för barn vill ha och sen när dom tröttnar bryr sig ingen. Det är vuxenansvar att hålla djuren vid välmående hälsa. Barnen kan få tro annat så länge djuret inte görs illa MEN en vuxen ska alltid ha ansvar.
Nu tror folk att jag blivit knäpp kanske men det har jag inte, jag har bara tröttnat.
Djur kräver renhållning, färskt vatten, ordentlig kost, rätt utrustning, omsorg, kärlek, närhet, logik, uppfostran. Samma ras av ett djur kan ha olika temprament, intressen, framhållning, behov mm.
Djuren är individer.
Jag har (som förmodligen inte en enda läsare kunnat missa) skaffat 2 kaniner. Bella som är bebis är trotsig, energisprudlande, allätare, hängiven, nyfiken och busig. Igår när vi gick ut på gärdet skuttade hon hem igen, in på gården och vidare in, fram till sin bur.
Sally som inte vart i min ägo sen bebis är tillbakadragen, revirstänkande, rumsren, rädd och äter helst lösviktspellets, hö i mängder samt gurka och lite knäcka, något blad maskros, skalad morot och morotsblast...gnagarblandningar häller hon mest ut, gnagarstänger rör hon inte och ställer jag in hennes gamla porslinskål pissar hon i den.
Det kommer snart två busfrön till hit, 2 katter. Inför deras ankomst har vi tänkt till och planerat lite, dom ska få vara inne. Det är för mig obegripligt att man ens funderar släppa ut djur fritt i klimatet som råder i detta område...man gör inte det om det inte är säkert för djuren, man släpper heller inte ut djur intill stora gator, till exempel mariestadsvägen, fredsgatan, storgatan mm mm mm.
Våra katter blir alltså innekatter. Dom kommer få sina egna bäddar och utrymmen och klösbrädor och träd, sen kan man bara hoppas att något passar dom i smaken. Leksaker finns också...och två barn som längtar. Dom får man bromsa, men också lära dom att ta ett ansvar, katterna är nämligen "deras".
Om man har utedjur som går fritt anser jag att man har ett stort ansvar att se till dom om man flyttar runt. Flyttar man djur rätt tätt kan dom irra bort sig och man bör överväga att hålla bättre koll i början.
Att försäkra sitt djur är en mycket bra idé, vetrinärvård är dyra saker och mediciner är inte gratis.
Kaninerna har kommit att bli mina stora kärlekar, dom ger mig en inre frid och viljan att sätta mig still en stund och njuta.
I min värld är djur familjemedlemmar som också ska ha fullvärdig tillsyn i familjen, jag skulle bara önska att alla kände det samma.
Det var dagens tankar faktiskt!
Naket, utlämnande, ärligt, öppet
Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.
Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!
Varmt välkommen ska du känna dig!
måndag 29 augusti 2011
söndag 28 augusti 2011
Den häringa datorn får inte mycket tid :-)
Jag har väl mentalt sakta tagit mig tillbaka lite, för jag känner inte så stort behov av varesig facebook eller mailer eller andra sidor heller.
Kaninerna är en anledning till nerstresset. Ja jag sa kaninerna, inte kaninen.
Jag ville Sally så himla väl så jag hämtade upp en 12 veckor ung dam från MiniZoo (dom hade ett litet överskott nämligen!)
Den lilla tjejen fick namnet Bella och hon är en blandning av löwen / fransk vädur.
Dck är hon en bitsk och hetlevrad bebis och Sally är så skygg...så Sally blev inte alls så glad som jag hade önskat henne.
Men i det här huset sätter vi inte bara in djur och skiter i dom, alternativt ger bort dom eller kastar ut dom så just nu bor Sally på sin älskade nerevåning som hon förderar och Bella den lilla busen får springa på 2 våningar. Båda två släpps dessutom ut på grönbete i den lilla hagen jag gjort samt får komma ut på kvällskvisten och röra sig lite fritt i vardagsrummet...på mattor som dom inte lämnar hahahaha.
En annan anledning till att jag stressat ner är Jonas. Han har ju vart hemma nu i 2 perioder och då lugnar jag mig per automatik. Jag skulle verkligen behöva honom i större dos ;-)
Pernilla och Anders. Ja hur ska jag ens förklara. Skrattar och gråter, ser svagheter och styrkor, acceptans och hjälpsamhet...osså PRUTT på det hahahahaha
Söta Emma har vart i Spanien, men jag hoppas snart på dejt ;-)
Jag försöker vila i tid, andas djupt och se glädjen i mina barn och min man. Mina barn, ja jag kan väl inte direkt säga att dom sänker min puls för det vore en lögn, men dom ger mig så oändligt med annat i livet och deras syfte är INTE att läka min sargade kropp!
Huset. Ja detta hus, huset som jag velat riva, bränna ner, spotta på, skrika åt...det har börjat ta sin form igen. Vi stängde ju helt av, vi dog mentalt och pallade fan inte med det mer. Men nu har Jonas fått hjälp, jag har hämtat virke och tänkt till och Anders har vart här och grejat med Jonas och sakta men säkert kan vi stryka saker från renoveringslistan. Inga nya saker, bara färdigställande, en sak i taget. För var skruv som sätts på plats så lugnar sig min hjärna och jag sänker stressen i mina spända leder.
Färdigställande, inget nytt, bara bli färdiga...slutföra, sätta punkt!
Ja jag vet "man blir aldrig klar" MEN man måste inte heller ständigt ha projekt. Den insikten har kostat både blod, svett, tårar och vänskap...tack och lov strök inte familjen med i det raset...men det kunde blivit förödande.
Vet Ni hur mycket roligare det är att leva än att pressa sig tills man brister?
Jag har smakat lite på den varan, jag har verkligen inte tagit hela begreppet i min famn, men jag är iaf aktiv i att förändra saker.
Snart blir det bebis här igen med, den 15 september för att vara exakt. Och de små sängarna står klara och utrustningen finns....vi fick så fina bäddar av Nillan <3
ja så ser livet ut, rutin i vardagen, guldkorn i sanden och steg för steg lever jag ännu...
Kaninerna är en anledning till nerstresset. Ja jag sa kaninerna, inte kaninen.
Jag ville Sally så himla väl så jag hämtade upp en 12 veckor ung dam från MiniZoo (dom hade ett litet överskott nämligen!)
Den lilla tjejen fick namnet Bella och hon är en blandning av löwen / fransk vädur.
Dck är hon en bitsk och hetlevrad bebis och Sally är så skygg...så Sally blev inte alls så glad som jag hade önskat henne.
Men i det här huset sätter vi inte bara in djur och skiter i dom, alternativt ger bort dom eller kastar ut dom så just nu bor Sally på sin älskade nerevåning som hon förderar och Bella den lilla busen får springa på 2 våningar. Båda två släpps dessutom ut på grönbete i den lilla hagen jag gjort samt får komma ut på kvällskvisten och röra sig lite fritt i vardagsrummet...på mattor som dom inte lämnar hahahaha.
En annan anledning till att jag stressat ner är Jonas. Han har ju vart hemma nu i 2 perioder och då lugnar jag mig per automatik. Jag skulle verkligen behöva honom i större dos ;-)
Pernilla och Anders. Ja hur ska jag ens förklara. Skrattar och gråter, ser svagheter och styrkor, acceptans och hjälpsamhet...osså PRUTT på det hahahahaha
Söta Emma har vart i Spanien, men jag hoppas snart på dejt ;-)
Jag försöker vila i tid, andas djupt och se glädjen i mina barn och min man. Mina barn, ja jag kan väl inte direkt säga att dom sänker min puls för det vore en lögn, men dom ger mig så oändligt med annat i livet och deras syfte är INTE att läka min sargade kropp!
Huset. Ja detta hus, huset som jag velat riva, bränna ner, spotta på, skrika åt...det har börjat ta sin form igen. Vi stängde ju helt av, vi dog mentalt och pallade fan inte med det mer. Men nu har Jonas fått hjälp, jag har hämtat virke och tänkt till och Anders har vart här och grejat med Jonas och sakta men säkert kan vi stryka saker från renoveringslistan. Inga nya saker, bara färdigställande, en sak i taget. För var skruv som sätts på plats så lugnar sig min hjärna och jag sänker stressen i mina spända leder.
Färdigställande, inget nytt, bara bli färdiga...slutföra, sätta punkt!
Ja jag vet "man blir aldrig klar" MEN man måste inte heller ständigt ha projekt. Den insikten har kostat både blod, svett, tårar och vänskap...tack och lov strök inte familjen med i det raset...men det kunde blivit förödande.
Vet Ni hur mycket roligare det är att leva än att pressa sig tills man brister?
Jag har smakat lite på den varan, jag har verkligen inte tagit hela begreppet i min famn, men jag är iaf aktiv i att förändra saker.
Snart blir det bebis här igen med, den 15 september för att vara exakt. Och de små sängarna står klara och utrustningen finns....vi fick så fina bäddar av Nillan <3
ja så ser livet ut, rutin i vardagen, guldkorn i sanden och steg för steg lever jag ännu...
måndag 15 augusti 2011
Där kärleken blommar utan att näringen egentligen finns
Hur har Han orkat under alla dessa åt, hur har Han själv överlevt när alla odds pekar mot att självutplåning eller att fly vore det enda vettiga, det enda logiska.
Hur kom Han in i mitt liv och hur i all världen kommer det sig att Han stannar hos mig.
Visst har Han själv en packning, ett bagage...men det har liksom vart som Han satt det i andra hand, för att få oss att kunna ha ett liv som är värt just den benämningen, ett liv.
Så Han stod bredvid mig och uppfostrade våra barn med kärlek och rutin då jag själv knappt orkade höra mitt namn nämnas.
Jag tilläts ligga utan krav eller skäll eller att bli dömd, han förklarade för våra barn och han gav mig en kram eller stilla puss för att visa att han var kvar. Ingen stress, ingen press, bara ett oändligt tålamod.
När jag förlorade andra nära, i den skärseld jag mot varje fibers vilja hade hamnat i, när dom sprang, övergav och lämnade mig ensam och full i skuld och skam över min sjukdom, ja då fanns Han hos mig, tröstade och talade om att jag faktiskt var värd mer än det.
Han har med leende låtit mig hållas med revyn för att få helas mentalt, Han har släppt mig fri de gånger energin funnits och jag behövt få känna mig levandes med andra dansandes vindar ute på olika dansanta fält, Han har tagit hand om mig när dessa kvällar nått sitt slut och sidor av mig vaknat som man kanske egentligen inte alls vill se hos den man älskar.
Han har aldrig sagt till mig att jag ska rycka upp mig, skärpa till mig, eller sluta gnälla. Han har gett mig energi att orka följa ordinationer, att våga testa alla bra och dåliga förslag som jagat mig under tiden.
Han har vårdat min, tidvis övergivna, livsvilja, gett den näring i form av små anpassade insatser och vattnat mig med övertygelse om att vi klarar detta tillsammans.
Hur kommer det sig att just Jag belönades med denna skyddande kärlek, hur blev just jag insvept i dess mjuka silkestyger och dess räddande bevattning?
Han är min kärlek i Livet, Han är den som låter mitt hjärta fortsätta slå när allt annat talar för att nattsvart borde vara det enda i signalväg man tolkar in. Han tänder ett ljus var gång jag ser Honom.
Min Man, min Kärlek, min Räddare...Jonas jag älskar Dig, ord kan inte förklara vad Du betyder för mig, men du ska veta det, jag älskar Dig!
lördag 6 augusti 2011
I en vagn på livets resa.
Jag måste säga att jag har tagit mig upp ganska bra efter de senaste årens motstridigheter.
jag kan ju inte påstå att jag är i mål, eller ens i närheten för den delen, men jag ligger inte längre 3-4 dygn i sträck och är i ett ständigt koma.
Vagnen jag hamnade i var väl inte den jag hade i tankarna när jag någon gång beställde min vuxna resa. Jag hade väl inte beställt första klass heller, men att hamna i vagnen där kol transporteras var inte heller det valet jag gjorde.
Jag tror man kan påverka mycket i sitt liv, men jag tror också på att man hamnar under ödets ibland grymma humor och då måste man åka med på den stigen en bit för att kunna komma in på andra, mindre snåriga stigar.
Vissa saker har gjort ondare än andra.
Att inte kunna vara den mamma man önskar sina barn har tidvis gjort fruktansvärt ont - men vänder jag på den kronan så kommer klaven, mina barn har en mamma och en pappa, föräldrar som brur sig om sina barn och som fostrat två stabila individer som växer och frodas. Och jag har haft den stora förmånen att ens få barn, det får inte alla.
Att förlora vänner när skeppet redan tycktes vara dränkt - men sätter jag stjärtfena på drunkningen blir jag ju sjöjungfru och kan utforska havet...och i havet fanns det andra likasinnade och mer raka och avslappnade individer. Kravlösa simmar vi genom vågor och stiltje, vem kunde anat det?
Huset som någon glömde - fast klickar jag mig in på Tibros omnejd på hemnet så ser jag vad renoveringskaos och dyra drömmar gett andra, försäljning och separation, ständiga krav på mer och bättre eller dyrare, vi må inte vara klara helt, men vi lever med varandra och älskar istället.
Diagnoser och sjukdomar som människor tror man väljer, vill ha, fabricerar - men delar jag på tabletten finns däri ett pulver av äkta vara, där i kan man hitta sanningen, man kan finna styrkan vi haft och fortfarande har, man kan se paniken hos andra, när vår överlevnad gått över förståndet hos de flesta.
Så nej, jag sitter kanske inte i den vagn jag en gång beställde, men jag skulle inte vilja byta ut den vagn jag är i idag heller. Visst finns det bekvämligheter att önska, men dom planerar jag inaccordera på resans gång.
Och om Du och Du och kanske också Du börjar rannsaka ditt liv så ser du snart att det som egentligen betyder något är inte lyxen och flärden utan gemenskapen, äktheten och närheten.
Jag har ett skyddsnät när jag faller, men det är av helt annat material än vad jag någonsin kunnat drömma om, hålen är sedan länge lagade och opålitliga maskor återlämnade till sina rätta ägare.
Jag reser vidare, med nyfikenhet, inte med sorg och bitterhet. Vem vill leva i en dålig kopia eller en gammal repris när nyheter och färskhet och den äkta varan ändå finns billigare, bättre och stabilare?
Nästa anhalt planerar jag att inaccordera ytterligare acceptans i min vagn...
jag kan ju inte påstå att jag är i mål, eller ens i närheten för den delen, men jag ligger inte längre 3-4 dygn i sträck och är i ett ständigt koma.
Vagnen jag hamnade i var väl inte den jag hade i tankarna när jag någon gång beställde min vuxna resa. Jag hade väl inte beställt första klass heller, men att hamna i vagnen där kol transporteras var inte heller det valet jag gjorde.
Jag tror man kan påverka mycket i sitt liv, men jag tror också på att man hamnar under ödets ibland grymma humor och då måste man åka med på den stigen en bit för att kunna komma in på andra, mindre snåriga stigar.
Vissa saker har gjort ondare än andra.
Att inte kunna vara den mamma man önskar sina barn har tidvis gjort fruktansvärt ont - men vänder jag på den kronan så kommer klaven, mina barn har en mamma och en pappa, föräldrar som brur sig om sina barn och som fostrat två stabila individer som växer och frodas. Och jag har haft den stora förmånen att ens få barn, det får inte alla.
Att förlora vänner när skeppet redan tycktes vara dränkt - men sätter jag stjärtfena på drunkningen blir jag ju sjöjungfru och kan utforska havet...och i havet fanns det andra likasinnade och mer raka och avslappnade individer. Kravlösa simmar vi genom vågor och stiltje, vem kunde anat det?
Huset som någon glömde - fast klickar jag mig in på Tibros omnejd på hemnet så ser jag vad renoveringskaos och dyra drömmar gett andra, försäljning och separation, ständiga krav på mer och bättre eller dyrare, vi må inte vara klara helt, men vi lever med varandra och älskar istället.
Diagnoser och sjukdomar som människor tror man väljer, vill ha, fabricerar - men delar jag på tabletten finns däri ett pulver av äkta vara, där i kan man hitta sanningen, man kan finna styrkan vi haft och fortfarande har, man kan se paniken hos andra, när vår överlevnad gått över förståndet hos de flesta.
Så nej, jag sitter kanske inte i den vagn jag en gång beställde, men jag skulle inte vilja byta ut den vagn jag är i idag heller. Visst finns det bekvämligheter att önska, men dom planerar jag inaccordera på resans gång.
Och om Du och Du och kanske också Du börjar rannsaka ditt liv så ser du snart att det som egentligen betyder något är inte lyxen och flärden utan gemenskapen, äktheten och närheten.
Jag har ett skyddsnät när jag faller, men det är av helt annat material än vad jag någonsin kunnat drömma om, hålen är sedan länge lagade och opålitliga maskor återlämnade till sina rätta ägare.
Jag reser vidare, med nyfikenhet, inte med sorg och bitterhet. Vem vill leva i en dålig kopia eller en gammal repris när nyheter och färskhet och den äkta varan ändå finns billigare, bättre och stabilare?
Nästa anhalt planerar jag att inaccordera ytterligare acceptans i min vagn...
fredag 5 augusti 2011
Allt på en och samma gång!
Ja jag brände mig rätt illa härom dagen och febern höll i sig under ett par dygn. I Tisdags så åkte dock mina barn och campade med mormor o morfar nere vid Örlencampingen. Jag sov bort hela onsdagen sen. Klippte mig på senkvällen/förnatten. Pernilla hjälpte mig lite!
Färgade håret med.
I Torsdags var jag nere och hämtade Joanna som skulle hem. Jonas och Samuel badade med barnen och jag hade med mig Sally som njöt av fläktande vindare under husbilen. Hon hade klippt klorna och fick åka med oss.
Väl hemma tog jag några drinkar men sen beslutade jag Jonas och Samuel för att lägga ner alkoholen för kvällen och såg istället The Priest. Filmen var helt ok, men jag föredrar ickefuturistiska filmer, dvs jag fick lite matrixkänsla över den bitvis. I övrigt sevärd.
Idag är bårde Jonas o jag lite ömma i halsen. Men vi har iaf ätit tacos med barnen som vi hämtade hem idag. kikade till kattungarna när vi hämtade barnen!
Sally är ute här i vardagsrummet och njuter av sällskapet. Hon ligger och kikar på oss när vi grejar och kommer fram och vill bli klappad ibland, hon gillar att vara utan sin bur!
Nu blir det väl att se klart postkodkampen, natta kidsen och sen se film i sovrummet kanske.
Färgade håret med.
I Torsdags var jag nere och hämtade Joanna som skulle hem. Jonas och Samuel badade med barnen och jag hade med mig Sally som njöt av fläktande vindare under husbilen. Hon hade klippt klorna och fick åka med oss.
Väl hemma tog jag några drinkar men sen beslutade jag Jonas och Samuel för att lägga ner alkoholen för kvällen och såg istället The Priest. Filmen var helt ok, men jag föredrar ickefuturistiska filmer, dvs jag fick lite matrixkänsla över den bitvis. I övrigt sevärd.
Idag är bårde Jonas o jag lite ömma i halsen. Men vi har iaf ätit tacos med barnen som vi hämtade hem idag. kikade till kattungarna när vi hämtade barnen!
Pontus och hans första semesterkärlek Julia, samt Zanna och Julias lillebror Linus!
Sally är ute här i vardagsrummet och njuter av sällskapet. Hon ligger och kikar på oss när vi grejar och kommer fram och vill bli klappad ibland, hon gillar att vara utan sin bur!
Nu blir det väl att se klart postkodkampen, natta kidsen och sen se film i sovrummet kanske.
måndag 1 augusti 2011
söndag 31 juli 2011
Sally: Social träning
Min lilla ögonsten Sally har av någon okänd anledning inte varit jättelycklig över att hanteras i och ur buren eller klappas i buren. Jag håller på att träna henne socialt på flera plan och bestämde mig idag för att låta henne röra sig lite mer fritt inomhus för att hon ska få överblick över vem jag är. Jag la mig på en filt på golvet och efter en stunds klättrande, pratande och luktande på mig så fann tösen sin plats i vardagsrummet, när hon lagt sig till lugn och ro fick jag både klappa, prata, komma nära och mata med sallad, mindre kul var det att fånga in primadonnan igen, men det är en annan saga ;-)
Bilder från njutande i frihet serveras härmed:
Bilder från njutande i frihet serveras härmed:
Vänligen gå tillbaka till ruta ett!
Idag var det Zannas sista helg, sista dag rent av, hos Martina och Magnus. I Ett år har Zanna vart hos dom på avlastning en helg i månaden och Ni ska alla veta att mer tur kunde vi inte haft!
Dock är anledningen till slutet klart glädjande eftersom en newbee ska få komma till världen strax, det vankas bebbe minsann och den glädjen överstiger tristessen men att vi förlorar en underbar stödfamilj.
Nu kan vi bara vänta och hoppas på att någon dyker upp som matchar våra krav...för krav har vi numera. Eftersom vi nu lärt oss om Zannas reaktioner och sett hur gott hon kan ha det så kommer vi självfallet inte nöja oss med mindre, istället ökar ju saker och ting lite om jag får önska fritt, gärna lantligt och djur...
I övrigt då? Jooo vi har streptococker på visit i hemmet, Zanna och Pontus går på behandling för halsfluss, jag har sprängvärk i öronen och undrar om inte lungorna är på G med...den som lever får se?
Jonas semester del 1 är slut och imorgon ska han jobba igen.
Kattungarna växer och frodas och tultar omkring!
Sally bor i ett trevånings-slott men vägrar gå i rampen....
Tja...thats it just nu...är för trött!
Hej svejs!
Dock är anledningen till slutet klart glädjande eftersom en newbee ska få komma till världen strax, det vankas bebbe minsann och den glädjen överstiger tristessen men att vi förlorar en underbar stödfamilj.
Nu kan vi bara vänta och hoppas på att någon dyker upp som matchar våra krav...för krav har vi numera. Eftersom vi nu lärt oss om Zannas reaktioner och sett hur gott hon kan ha det så kommer vi självfallet inte nöja oss med mindre, istället ökar ju saker och ting lite om jag får önska fritt, gärna lantligt och djur...
I övrigt då? Jooo vi har streptococker på visit i hemmet, Zanna och Pontus går på behandling för halsfluss, jag har sprängvärk i öronen och undrar om inte lungorna är på G med...den som lever får se?
Jonas semester del 1 är slut och imorgon ska han jobba igen.
Kattungarna växer och frodas och tultar omkring!
Sally bor i ett trevånings-slott men vägrar gå i rampen....
Tja...thats it just nu...är för trött!
Hej svejs!
tisdag 26 juli 2011
Helvete vilken bloggtorka
Ja här är det bloggtorka haha, men jag har haft en hel del för mig så vem har liksom orkat sitta här och glo?
Jonas har semester och det är gött.
Dock är Zanna sjuk, det visade sig vara halsfluss på henne...skit också.
Idag var jag och Pontus på sjukan för undersökning men det visade sig inte alls vara så illa som jag trott, nepps, han blev friskförklarad! Så ingen operation i höst...skönt för honom, hoppas verkligen läkaren har rätt nu bara.
Efter det åkte vi till Cubus som har massiv rea, fan vad billigt, mellan 29-99 kronor för allt, handlade för 800 så barnen fick en hel del! Mycket prisvärt!
Stannade till på biltema för en toasits men de vanliga enkla jag ville ha var slut! Det blev 2 set kompostgaller istället som jag byggt en bur till Sally med...ute. Hon har vartöverlycklig och skuttat glatt och ätit gräs och låtit sig klappas och gosas med :-)
Jonas har semester och det är gött.
Dock är Zanna sjuk, det visade sig vara halsfluss på henne...skit också.
Idag var jag och Pontus på sjukan för undersökning men det visade sig inte alls vara så illa som jag trott, nepps, han blev friskförklarad! Så ingen operation i höst...skönt för honom, hoppas verkligen läkaren har rätt nu bara.
Efter det åkte vi till Cubus som har massiv rea, fan vad billigt, mellan 29-99 kronor för allt, handlade för 800 så barnen fick en hel del! Mycket prisvärt!
Stannade till på biltema för en toasits men de vanliga enkla jag ville ha var slut! Det blev 2 set kompostgaller istället som jag byggt en bur till Sally med...ute. Hon har vartöverlycklig och skuttat glatt och ätit gräs och låtit sig klappas och gosas med :-)
Så här nyfiken och nöjd kan man vara när man får skutta ute lite :-)
Pernilla och Anders har vart hos oss en hel del och vi trivs ypperligt med deras sällskap. Jonas gick i skrivande stund över på en kopp kaffe :-)
Min nya telefon kom idag, den kan jag ju sitta och titta på en stund..för mitt simkort är sedan jag var i 15-16-årsåldern så det funkade inte med alla nya funktioner haha, blir till att invänta ett nytt. Jisses ;-)
Kom en surfplatta med, vad man ska med den till vet i fan men det har vi en nu hur som helst....
Nu ska jag lämna burken...jag orkar inte sitta här.
tisdag 19 juli 2011
Berg o dal
Ja i helgen var vi på Liseberg och Universeum och jag ska berätta om den resan också en dag men jag är inte på humör idag.
Jag känner mig faktiskt ledsen och lite trampad på, en känsla jag inte behövt uppleva på mycket mycket länge. Vissa saker känns så otroligt lätta och befriande just nu medans andra saker tar knäcken på mig.
Hur som helst är glasdörren hemma nu, skjutdörren. Om den kommer få monteras upp återstår väl att se...
Nä jag skriver inte mer nu...jag har liksom inget vettigt att skriva...livet känns som en djup dal just idag.
Jag känner mig faktiskt ledsen och lite trampad på, en känsla jag inte behövt uppleva på mycket mycket länge. Vissa saker känns så otroligt lätta och befriande just nu medans andra saker tar knäcken på mig.
Hur som helst är glasdörren hemma nu, skjutdörren. Om den kommer få monteras upp återstår väl att se...
Nä jag skriver inte mer nu...jag har liksom inget vettigt att skriva...livet känns som en djup dal just idag.
fredag 15 juli 2011
Djurfylld em/kväll!
Åkte till mamma och tittade en sväng på kattungarna och sa hej då till mor o far som beger sig off på långsemester i vanlig ordning...husbilen blir deras hem.
Samuel kommer dock bo där så katter och hus är icke obevakade.
Efter detta gick vi över till Nilla och Anders som hade ett par mycket trevliga vänner där också.
Mycket prat och skratt samt fika blev det.
Anders och Nilla har två fina katter och paret som var där hade två ståtliga, stora och kanonmysiga hundar. Vi hade ju med oss våra apor (förlåt, barn heter det visst) också.
Jag fick ett så kanonsnyggt par örhängen av Nillan, förälskelse direkt, TACK!
När vi gick hem skulle vi kasta oss iväg till ICA men då hade ju min huligandotter försvunnit. Kom i vanlig ordning inte när vi ropade. Jag ska väl inte sticka under stolen med att jag hade god lust för att ta Pontus o maken och bara åka, men jag gick in och lät de andra åka. När Zanna såg bilen kom hon springande och vrålade. Hon visste ju inte att jag var hemma...och vi har varnat henne att har vi brått så åker vi bara.
Jag tog in henne, försökte prata med henne men hon har så mycket ursäkter och gör aldrig fel så jag blir bara trött och tålamodet sinar snabbare än snabbt...
Jonas kom hur som helst hem med kvällsmat som vi alla åt och sen har barnen fått gå till sängs.
Jonas testar spel och jag har damsugit och moppat golv, gett Sally lite kvällsmat, gjort rent hennes toahörn, fyllt på med spån och klappat och pratat med henne lite i buren. Nu var hon lugn igen.
Nu börjar kroppen och knoppen be om nåd så sängen är väl lämplig och ställa klockan, för imorgon ska vi iväg!
Samuel kommer dock bo där så katter och hus är icke obevakade.
Efter detta gick vi över till Nilla och Anders som hade ett par mycket trevliga vänner där också.
Mycket prat och skratt samt fika blev det.
Anders och Nilla har två fina katter och paret som var där hade två ståtliga, stora och kanonmysiga hundar. Vi hade ju med oss våra apor (förlåt, barn heter det visst) också.
Jag fick ett så kanonsnyggt par örhängen av Nillan, förälskelse direkt, TACK!
När vi gick hem skulle vi kasta oss iväg till ICA men då hade ju min huligandotter försvunnit. Kom i vanlig ordning inte när vi ropade. Jag ska väl inte sticka under stolen med att jag hade god lust för att ta Pontus o maken och bara åka, men jag gick in och lät de andra åka. När Zanna såg bilen kom hon springande och vrålade. Hon visste ju inte att jag var hemma...och vi har varnat henne att har vi brått så åker vi bara.
Jag tog in henne, försökte prata med henne men hon har så mycket ursäkter och gör aldrig fel så jag blir bara trött och tålamodet sinar snabbare än snabbt...
Jonas kom hur som helst hem med kvällsmat som vi alla åt och sen har barnen fått gå till sängs.
Jonas testar spel och jag har damsugit och moppat golv, gett Sally lite kvällsmat, gjort rent hennes toahörn, fyllt på med spån och klappat och pratat med henne lite i buren. Nu var hon lugn igen.
Nu börjar kroppen och knoppen be om nåd så sängen är väl lämplig och ställa klockan, för imorgon ska vi iväg!
Jag är varm i kroppen av min fina familj och allt nytt härligt folk jag träffat sen "kriget" bröt ut, vissa saker leder helt klart till det bättre i livet.
Stora framsteg.
Min lilla kicka Sally gör stora framsteg. H är fortfarande inte så himla pigg på att lyftas ur buren men i morse när jag sa godmorgon så kom hon fram och buffade mig vänligt i handflatan.
Senast igår var hon fortfarande arg om jag närmade mig henne i sitt hus.
Mitt lilla hjärtegryn. Hon fäller nått så vansinnigt med, verkar inte ha fällt av sig vinterpälsen under hakan, men hon får vitaminer och mineraler nu så det ska nog strax bli bättre det med.
Zanna är inte medgörlig för fem öre. 2 veckor utan bil har gjort ss lite bundna till hemmet och det är inte poppis alls kan jag lova. Sur och grinig och trotsig som få.
Pontus leker bra om han får vara ifred, men det får han ju inte när hon är på det humöret...och cirkeln går runt och runt.....
I Helgen ska vi till Gbg, et blir både universeum och Liseberg....samt hotell. Pernilla kommer se efter Sally här hemma i huset!
Nu ska jag plocka disk, springa med damsugaren kanske...ja alla sådana roliga saker.....
Senast igår var hon fortfarande arg om jag närmade mig henne i sitt hus.
Mitt lilla hjärtegryn. Hon fäller nått så vansinnigt med, verkar inte ha fällt av sig vinterpälsen under hakan, men hon får vitaminer och mineraler nu så det ska nog strax bli bättre det med.
Zanna är inte medgörlig för fem öre. 2 veckor utan bil har gjort ss lite bundna till hemmet och det är inte poppis alls kan jag lova. Sur och grinig och trotsig som få.
Pontus leker bra om han får vara ifred, men det får han ju inte när hon är på det humöret...och cirkeln går runt och runt.....
I Helgen ska vi till Gbg, et blir både universeum och Liseberg....samt hotell. Pernilla kommer se efter Sally här hemma i huset!
Nu ska jag plocka disk, springa med damsugaren kanske...ja alla sådana roliga saker.....
torsdag 14 juli 2011
Näääähääääää
Neka mitt mående, neka mitt mående, neka mitt mående...
Inte fan hjälper det.
Jag har så ont idag, ont ont ont ont ont. Ord räcker inte...uppenbarligen...
Frossade imorse, fick ta mediciner och lägga mig. Strax efter 13 hade Zanna ett utbrott...det resulterade i utegångsförbud.
Orkar inte skriva...ha det.
Inte fan hjälper det.
Jag har så ont idag, ont ont ont ont ont. Ord räcker inte...uppenbarligen...
Frossade imorse, fick ta mediciner och lägga mig. Strax efter 13 hade Zanna ett utbrott...det resulterade i utegångsförbud.
Orkar inte skriva...ha det.
onsdag 13 juli 2011
Mycket kanin nu.
Ja kära läsare jag förstår att det känns så, men hon är ju nykomling;-)
Dagen idag började med frukost, sen cyklade vi till simskolan. Zanna har tagit 4 märken som jag hämtade ut, duktig tös. Satt och snackade lite med 2 tjejjer utanför nybo medan Pontus härjade loss på sin cykel.
Väl hemma tog jag en vila och barnen fick glass. Jag blev väckt av Samuel som hade kommit hit och hade gjort lunch *oerhört tacksam*
Med Sally idag då: Lilla gumman är så rädd när jag ska ta henne i buren, hon tjuter, springer och knör in sig i hörn. Dock fungerar hon bra i sele och ikväll har jag suttit med henne en stund och kliat henne och flyttat mina händer runt på kroppen för att hon ska vänja sig. Hon gnäller lite men finner sig i detta.
Hon har vart ute både i bur och selen idag med. Pratat både med det lokala zoot och en uppfödare och dom säger att om jag bara håller vid en fast hand och visar att jag inte är rädd för henne så kommer hon ge sig. Tydligen kan hon vara brunstig eller skengravid med, jag tror mest på nyinflyttad stressad men det märks väl.
Jenny och Daniel kom förbi med sina två charmörer, härliga barn! Ja självfallet underbara vuxna med.
Nu på kvällen var nog både jag o Jonas trötta för det blev en tjurighetsvända innan maten men det har gått över, han jobbar ju sista veckan och är trött och jag kan inte på långa vägar vila som jag skulle behöva tyvärr....barnen är ju hemma på sommarlov.
Ska bli skönt med semester.
Tja det var väl min dag i korta sammanfattade drag.
Godnatt!
Dagen idag började med frukost, sen cyklade vi till simskolan. Zanna har tagit 4 märken som jag hämtade ut, duktig tös. Satt och snackade lite med 2 tjejjer utanför nybo medan Pontus härjade loss på sin cykel.
Väl hemma tog jag en vila och barnen fick glass. Jag blev väckt av Samuel som hade kommit hit och hade gjort lunch *oerhört tacksam*
Med Sally idag då: Lilla gumman är så rädd när jag ska ta henne i buren, hon tjuter, springer och knör in sig i hörn. Dock fungerar hon bra i sele och ikväll har jag suttit med henne en stund och kliat henne och flyttat mina händer runt på kroppen för att hon ska vänja sig. Hon gnäller lite men finner sig i detta.
Hon har vart ute både i bur och selen idag med. Pratat både med det lokala zoot och en uppfödare och dom säger att om jag bara håller vid en fast hand och visar att jag inte är rädd för henne så kommer hon ge sig. Tydligen kan hon vara brunstig eller skengravid med, jag tror mest på nyinflyttad stressad men det märks väl.
Jenny och Daniel kom förbi med sina två charmörer, härliga barn! Ja självfallet underbara vuxna med.
Nu på kvällen var nog både jag o Jonas trötta för det blev en tjurighetsvända innan maten men det har gått över, han jobbar ju sista veckan och är trött och jag kan inte på långa vägar vila som jag skulle behöva tyvärr....barnen är ju hemma på sommarlov.
Ska bli skönt med semester.
Tja det var väl min dag i korta sammanfattade drag.
Godnatt!
tisdag 12 juli 2011
Arwen blir 4 år och Sally har kommit till oss!
Ja sommalovet makar på, min trötthet är obeskrivlig och smärtan eskalerar men idag kände jag att jag var tvungen att ta tag i lite vettiga saker.
Tog barnen och vi for till Zoobutiken i Tibro. Igår flyttade nämligen Kaninen Sally in, hon är 2 år och behövde ett nytt hem.
Nere på Zoo köpte jag mineralproppat foder, hö, saltsten, vitaminer, rengöringsspade, vattenflaska och koppel/sele samt ett högaller.
Väl hemma kopplade jag en arg Sally i selen och väl ute satt hon och slappnade av i ett hörn, barnen fick turas om att hålla i kopplet medans jag tömde ut fullständigt allt i buren och skrurade och skrapade och slet med den i 2 timmar innan jag klassade den som ren. Jag må vara kinkig men att bara byta bottenmaterial och ta bort spillning är inte nog, man bör skura galler helt en till två ggr i månaden och själva lådan minst en gång i veckan...utöver den regelbundna rengöringen. Nu har jag grundat så som jag vill ha det kring mina djur och det känns bättre.
Efter detta käkade vi och sen åkte vi med mamma och Simon och Sofie upp till Askersund där vi firade Arwen som fyller 4 på Söndag. Hon fick en docksulky och en dockflaska av oss.

..
Hon var mycket lugnare nu, jag fick stryka henne lite över pannan och när jag hängde tvätt så åt hon hö och satt och tvättade sig. Det kan nog bli bra det här!
Ja det var väl min dag. jag har ett migränanfall på ingående så tabletter och sängen ropar högt!
Tog barnen och vi for till Zoobutiken i Tibro. Igår flyttade nämligen Kaninen Sally in, hon är 2 år och behövde ett nytt hem.
Nere på Zoo köpte jag mineralproppat foder, hö, saltsten, vitaminer, rengöringsspade, vattenflaska och koppel/sele samt ett högaller.
Väl hemma kopplade jag en arg Sally i selen och väl ute satt hon och slappnade av i ett hörn, barnen fick turas om att hålla i kopplet medans jag tömde ut fullständigt allt i buren och skrurade och skrapade och slet med den i 2 timmar innan jag klassade den som ren. Jag må vara kinkig men att bara byta bottenmaterial och ta bort spillning är inte nog, man bör skura galler helt en till två ggr i månaden och själva lådan minst en gång i veckan...utöver den regelbundna rengöringen. Nu har jag grundat så som jag vill ha det kring mina djur och det känns bättre.
Vi åt kvällsmat.
Gissa om jag blev full i skratt när jag kom in och ser vad Sally nu tyckte om sina pellets när hon fått mineralstavar, hon hade puttat porslinsskålen till "toahörnet" och både skitit och pissat på pelletsen ;-) Toka...
..
Hon var mycket lugnare nu, jag fick stryka henne lite över pannan och när jag hängde tvätt så åt hon hö och satt och tvättade sig. Det kan nog bli bra det här!
Ja det var väl min dag. jag har ett migränanfall på ingående så tabletter och sängen ropar högt!
"Hörru Matte harru mat där eller vad kommer du med?"
lördag 9 juli 2011
Sommalov
Ja det förekommer ju ett sådant nu för barnen och eftersom solen skiner är vi ute en hel del och datatiden är minimerad...och tro det eller ej men jag tycker det är rätt skönt att inte sitta vid den heller.
Ska man uppdatera lite om senaste tiden kanske, mest för mitt egna minne men för att visa att jag lever likväl kanske?
Hmm...
Den 5 Juli födde mammas och pappas katt Leasing 4 kattungar, den ena hade dock skador vid födseln och dog. Dock blev barnen lovade varsinn och Joanna en, så i September någon gång ska små vildar (?) flytta in hos oss...dom förblir också innekatter med möjlighet att gå ut med oss i sele OM det fungerar.
Vi kommer ha en beige och en silvergrå. Namn råder det lite olika varianer på ännu så det får vi se.
Mer då? Tja Jonas jobbar ju ännu, men vi har bokat ett par dagar i Gbg då det blir universeum, hotell och Liseberg med barnen. idag ringde även en av Jonas gamla kompisar och dom var väl sugna på att komma hit med sin lille knodd och det hoppas jag blir av.
I övrigt blir det väl dagsutflykter, några tältnätter, förhoppningsvis Arvika och stugan samt sommarland och lite spontana saker.
I går var det Freda och Jonas var ledig, vi gick på torget samt fikade på syster yster vilket barnen uppskatade såklart. Köpte en full kasse med kläder till barnen för 190 kronor...kap!
På kvällningen blev det tacos och efter det kom Pernilla och Anders hit. Det är på många plan stor lycka att vi träffat dom. Dels är vi alla lite sargade och kantstötta av olika anledningar, det är mycket kom som du är, var som du är, vi skrattar och har roligt och dessutom går Jonas och Anders mycket lätt ihop, precis som jag och Pernilla...och alla 4 också...o ungar...o katter ;-)
Vi hade en riktigt bra kväll och det var natten när vi sa hej då :-)
Idag har vi vart lite trötta men barnen var ute tidigt och härjade loss i poolen, dom älskar verkligen sin lilla pool, den är guld värd. Efter maten åkte vi och sa hej till dom små håriga pipgrisarna innan vi köpte lördagsgodis. Väl hemma hade barnen vattenballongkrig en stund sen blev det jordgubbar och sen mer poolbad.
Min pappa ringde och behövde munstycken till sin klippmaskin, våra gamla passade så jag åkte bort med dom och då tyckte väl kattmamma Leasing att jag kunde vara barnvakt åt de små så hon gick ut. Jag passade på att ta upp de små liven, den Joanna ska ha är väldigt lugn och gosade in sig, Pontus är precis som han själv en yvig, speedad och busig liten en och Zannas hon vrålar och piper för ingenting...precis som sin blivande matte ;-)
När jag sen gick såg Leasing det och sprang genast tillbaka till sina kottar, haha hon litar blint på mig tydligen.
Jag hämtade upp min familj här hemma ch vi drog ner till campingen för ett kvällsbad, det var uppskattat och inte före 19.30 kom vi därifrån.
Vi handlade och grillade och nu har barnen film-mys i bäddsoffan, idag faktiskt helt tabu MED godis på sena timmar.
Mentalt är livet skapligt men jag är utmattad till tusen och min smärta har aldrig vart så påtaglig som den vart det senaste, när det pågår så här länge så blir det en oro fast jag försöker tränga bort det, men det är orimligt att ha så kraftigt ont så mycket som det vart det senaste.
Jag ser fram emot Jonas semester, det är inte riktigt dags än, men han behöver den...och jag behöver honom.
Näää...jag lånade ju en bunte film av grannen igår...om man skulle sätta på en och ge kroppen lite fysisk och mental vila idag kanske?
Hoppas ni andra har det fint i sommaren...gör som jag...är det för varmt, tänk tillbaka på den jävla bistra vintern vi hade...inte vill man tillbaka dit?
Avslutar med en film på Leasing och katterna här nedan...silvergråa är gott camouflagetrygg vid in mamma men ligger där nere till vänster ;-)
Ska man uppdatera lite om senaste tiden kanske, mest för mitt egna minne men för att visa att jag lever likväl kanske?
Hmm...
Den 5 Juli födde mammas och pappas katt Leasing 4 kattungar, den ena hade dock skador vid födseln och dog. Dock blev barnen lovade varsinn och Joanna en, så i September någon gång ska små vildar (?) flytta in hos oss...dom förblir också innekatter med möjlighet att gå ut med oss i sele OM det fungerar.
Vi kommer ha en beige och en silvergrå. Namn råder det lite olika varianer på ännu så det får vi se.
Mer då? Tja Jonas jobbar ju ännu, men vi har bokat ett par dagar i Gbg då det blir universeum, hotell och Liseberg med barnen. idag ringde även en av Jonas gamla kompisar och dom var väl sugna på att komma hit med sin lille knodd och det hoppas jag blir av.
I övrigt blir det väl dagsutflykter, några tältnätter, förhoppningsvis Arvika och stugan samt sommarland och lite spontana saker.
I går var det Freda och Jonas var ledig, vi gick på torget samt fikade på syster yster vilket barnen uppskatade såklart. Köpte en full kasse med kläder till barnen för 190 kronor...kap!
På kvällningen blev det tacos och efter det kom Pernilla och Anders hit. Det är på många plan stor lycka att vi träffat dom. Dels är vi alla lite sargade och kantstötta av olika anledningar, det är mycket kom som du är, var som du är, vi skrattar och har roligt och dessutom går Jonas och Anders mycket lätt ihop, precis som jag och Pernilla...och alla 4 också...o ungar...o katter ;-)
Vi hade en riktigt bra kväll och det var natten när vi sa hej då :-)
Idag har vi vart lite trötta men barnen var ute tidigt och härjade loss i poolen, dom älskar verkligen sin lilla pool, den är guld värd. Efter maten åkte vi och sa hej till dom små håriga pipgrisarna innan vi köpte lördagsgodis. Väl hemma hade barnen vattenballongkrig en stund sen blev det jordgubbar och sen mer poolbad.
Min pappa ringde och behövde munstycken till sin klippmaskin, våra gamla passade så jag åkte bort med dom och då tyckte väl kattmamma Leasing att jag kunde vara barnvakt åt de små så hon gick ut. Jag passade på att ta upp de små liven, den Joanna ska ha är väldigt lugn och gosade in sig, Pontus är precis som han själv en yvig, speedad och busig liten en och Zannas hon vrålar och piper för ingenting...precis som sin blivande matte ;-)
När jag sen gick såg Leasing det och sprang genast tillbaka till sina kottar, haha hon litar blint på mig tydligen.
Jag hämtade upp min familj här hemma ch vi drog ner till campingen för ett kvällsbad, det var uppskattat och inte före 19.30 kom vi därifrån.
Vi handlade och grillade och nu har barnen film-mys i bäddsoffan, idag faktiskt helt tabu MED godis på sena timmar.
Mentalt är livet skapligt men jag är utmattad till tusen och min smärta har aldrig vart så påtaglig som den vart det senaste, när det pågår så här länge så blir det en oro fast jag försöker tränga bort det, men det är orimligt att ha så kraftigt ont så mycket som det vart det senaste.
Jag ser fram emot Jonas semester, det är inte riktigt dags än, men han behöver den...och jag behöver honom.
Näää...jag lånade ju en bunte film av grannen igår...om man skulle sätta på en och ge kroppen lite fysisk och mental vila idag kanske?
Hoppas ni andra har det fint i sommaren...gör som jag...är det för varmt, tänk tillbaka på den jävla bistra vintern vi hade...inte vill man tillbaka dit?
Avslutar med en film på Leasing och katterna här nedan...silvergråa är gott camouflagetrygg vid in mamma men ligger där nere till vänster ;-)
måndag 4 juli 2011
Jag borde vara boostad...
Ja sådär full i energi ni vet. Helgen har haft innehåll av mycket bra.
Ja först veckan innan helgen kom, har ju haft förmånen att ha Emma på dagliga visiter iom hennes trasiga dator ;-)
I Fredags kom Pernilla med make över och vi grillade och hade en otroligt lyckad kväll med många härliga skratt! Både jag och Jonas tycker mycket om dom och vi hoppas att detta ska kunna utvecklas till en ny och härlig kamratskap!
I Lördags morse lämnades kottarna av hos mormor och morfar och jag, Jonas och Samuel åkte till Askersund och hjälpte Jens att flytta igen, denna gången in i en lägenhet där han ska stanna förhoppningsvis ;-)
Käkade innan vi for hem och gjorde oss klara, det var dags för "Inför bröllopsfest" hos Jenny och Erik och även detta blev en mycket lyckad tillställning!
Söndagen blev därmed väldigt slapp och slö.
Men nu tycker jag att efter all positivitet och allt trevligt umgänge så borde kroppen känna ett uns boost och må rätt ok...men icke.
Jag känner mig ledsen, gråtfärdig, jättetrött och inte minst har jag ont...jätteont. Jag fattar ju att allt blev för mycket men jag brukar kunna leva på den mentala vinsten då...men inte ens den infinner sig.
Sen är det ju så här när man har barn, man måste ju ta hand om dom, även om dom börjar bli stora. Det skär i mig att inte orka med allt som jag skulle vilja ge dom i upplevelser, men samtidigt vet jag att om jag plågar mitt sinne med skuld och skam så försvinner ännu mer ork.
Det jobbigaste en sån här dag är att se framåt, försöka föreställa sig en fungerande framtid med det här måendet i sig, men också med alla andra mående i min närvaro, med hus, med bil, med avsaknad av att kunna jobba, idag är en sån dag när det känns nattsvart, jag vill inte orka kämpa mer, jag pallar inte att må så här längre och allt känns bara förbannat orättvist och ensamt.
Näää, det här inlägget kan nog missuppfattas, jag slutar slutar här för stunden.
Önskar Jonas hade vart hemma ikväll :-(
Ja först veckan innan helgen kom, har ju haft förmånen att ha Emma på dagliga visiter iom hennes trasiga dator ;-)
I Fredags kom Pernilla med make över och vi grillade och hade en otroligt lyckad kväll med många härliga skratt! Både jag och Jonas tycker mycket om dom och vi hoppas att detta ska kunna utvecklas till en ny och härlig kamratskap!
I Lördags morse lämnades kottarna av hos mormor och morfar och jag, Jonas och Samuel åkte till Askersund och hjälpte Jens att flytta igen, denna gången in i en lägenhet där han ska stanna förhoppningsvis ;-)
Käkade innan vi for hem och gjorde oss klara, det var dags för "Inför bröllopsfest" hos Jenny och Erik och även detta blev en mycket lyckad tillställning!
Söndagen blev därmed väldigt slapp och slö.
Men nu tycker jag att efter all positivitet och allt trevligt umgänge så borde kroppen känna ett uns boost och må rätt ok...men icke.
Jag känner mig ledsen, gråtfärdig, jättetrött och inte minst har jag ont...jätteont. Jag fattar ju att allt blev för mycket men jag brukar kunna leva på den mentala vinsten då...men inte ens den infinner sig.
Sen är det ju så här när man har barn, man måste ju ta hand om dom, även om dom börjar bli stora. Det skär i mig att inte orka med allt som jag skulle vilja ge dom i upplevelser, men samtidigt vet jag att om jag plågar mitt sinne med skuld och skam så försvinner ännu mer ork.
Det jobbigaste en sån här dag är att se framåt, försöka föreställa sig en fungerande framtid med det här måendet i sig, men också med alla andra mående i min närvaro, med hus, med bil, med avsaknad av att kunna jobba, idag är en sån dag när det känns nattsvart, jag vill inte orka kämpa mer, jag pallar inte att må så här längre och allt känns bara förbannat orättvist och ensamt.
Näää, det här inlägget kan nog missuppfattas, jag slutar slutar här för stunden.
Önskar Jonas hade vart hemma ikväll :-(
tisdag 28 juni 2011
Detta med kärlek.
Jag har inte skrivit ett djupbloggsinlägg på en mindre evighet märkte jag. Tänkte därför ta ett idag.
Av olika anledningar får det bli ett om kärlek. Att man kan älska olika personer på olika sätt, det vet väl dom flesta om anar jag. Jag älskar ju min man, mina barn, min mamma och min pappa, mina bröder, mina vänner osv. Inte en enda av dessa rör mig på samma sätt inombords, likväl är jag fylld med kärlek för var och en utav dom.
Senaste tiden har det varit tal om långvarig kärlek mellan partners, i ett förhållande alltså.
Många frågar mig hur man orkar hålla ihop i många år.
Idag var samtalsämnet också på tal då en vän till mig har årsdag med sin gubbe imorgon. 13 till antalet var det minsann tror jag. Jonas och jag har 11 år i bagaget i år.
Så vad gör vissa för att lyckas där andra faller i sär så gott som dagligen?
Jag tror inte på ett enkelriktat sätt för alla men jag tänker dela med mig om hur jag tänker, hur jag behöver ha det för att det ska finnas kärlek kvar till den man en gång blev tokförälskad i.
För det är ju så, man blev tokförälskad en gång (kanske flera) men under någon punkt i tillvaron måste förälskelsen klara av vardagen och växa till den där sanna, vardagliga kärleken, iaf om det är en långvarig relation man vill ha.
Så är det då att alltid vara snygg för den man lever med, visa passion och åtrå konstant, hitta på överraskningar och romantiska stunder, som gör att man överlever.
Knappast, säger jag.
Visst är det kul med ovan nämnda saker, men för mig, för vännen som var här och för många andra jag vet levt i långa relationer så finns en grundregel...ge och ta.
DET är konceptet, den vinnande stigen...ge och ta.
Här hemma lever vi med ganska olika intressen, jag gillar revyn, träffa folk, gå ut o dansa medan Jonas gillar tvspel, pingis och att ta några öl med polare hemma. Ingens intresse irriterar direkt den andre. Jo visst kan jag tycka tvspelsköp suger ibland, fast det är mer ett kärleksgnabb, en bekräftelse på att jag ser honom och hans aktivitet.
Jonas har inget emot att jag går ut med tjejligan ibland o dansar.
Vi har självfallet också en gemensam plattform, barnen, film, tvserier av olika slag osv...vi ser till att tillgodose den biten med.
Vi bråkar inte om pengar. Vi är så ojämna i våra inkomster så det finns inte, men här ser vi till att räkningar är inbetalda och mat och kläder finns och att barnen inte lider, sen handlar vi väl det vi behöver/vill ha. När pengar tar slut är det liksom ingen idé att bli arg, pengarna är ju ändå slut.
Vi har olika prios för detta område med men den ene nekar inte den andre sina intressen och är det större saker som ska inhandlas, dyrare ting, ja då bestämmer vi helt enkelt när det ska ske och så är det inte mer med det.
Kvällarna är ganska viktiga för oss, när barnen lagt sig så tar jag datatid och Jonas spelar ofta. 99% av alla gånger lägger vi oss dock tillsammans och ser något avsnitt av en serie, sen somnar vi, nästan alltid med kroppskontakt av något slag, jag sover tryggast då.
Hänsyn och respekt samt förståelse är också stora delar hos oss. Jag har som oftast ont men dom gånger jag får smärtskov ihop med ett ME-anfall så måste jag ovillkorligen få vila. Jonas vet och hur sliten han än är i dom lägena så får jag vila. Jonas i sin tur behöver hänsyn i att han glömmer att berätta viktiga saker ibland eller tappar bort möten och tider samt inte kan planera för fler än sig själv i stort, det måste jag ta hänsyn till och respektera. Ju mer man blottar sina svagheter, ju mer acceptans krävs, men ger man den acceptansen så vinner alla på det och energin finns istället för att ha det bra och njuta när tillfälle ges.
Visst bråkar vi och gnabbar, men det tror jag man måste, jag tror inte ett förhållande mår bra utan konflikter och sammanstötningar ibland.
Har man barn, som vi har, så tror jag också det är viktigt att man fostrar på samma sätt, eller nej inte samma sätt, men mot samma mål. Går ens partner emot en hela tiden eller om man spelar ut varandra för att vinna barnen så tror jag det äter upp ett förhållande fortare än kvickt.
Sist vill jag nog också mena att kroppskontakt är viktigt, inte rent sexuellt nu utan snarare på det lilla planet. En puss när man går hemifrån, en klapp på kinden eller en kram spontant, en hand på ryggen när man somnar osv.
Ja det var mina funderingar det, man ska ge och ta, låta den man förälskar sig i få vara som den är med sina vackra sidor men också med fel och brister, vara öppen och kommunicera, både med munnen och kroppen samt låta opåverkbara situationer slippa emellan grälfilter, det tar bara energi från saker man kan få gjorda annars.
Nu blir det sängen! Godnatt <3
Av olika anledningar får det bli ett om kärlek. Att man kan älska olika personer på olika sätt, det vet väl dom flesta om anar jag. Jag älskar ju min man, mina barn, min mamma och min pappa, mina bröder, mina vänner osv. Inte en enda av dessa rör mig på samma sätt inombords, likväl är jag fylld med kärlek för var och en utav dom.
Senaste tiden har det varit tal om långvarig kärlek mellan partners, i ett förhållande alltså.
Många frågar mig hur man orkar hålla ihop i många år.
Idag var samtalsämnet också på tal då en vän till mig har årsdag med sin gubbe imorgon. 13 till antalet var det minsann tror jag. Jonas och jag har 11 år i bagaget i år.
Så vad gör vissa för att lyckas där andra faller i sär så gott som dagligen?
Jag tror inte på ett enkelriktat sätt för alla men jag tänker dela med mig om hur jag tänker, hur jag behöver ha det för att det ska finnas kärlek kvar till den man en gång blev tokförälskad i.
För det är ju så, man blev tokförälskad en gång (kanske flera) men under någon punkt i tillvaron måste förälskelsen klara av vardagen och växa till den där sanna, vardagliga kärleken, iaf om det är en långvarig relation man vill ha.
Så är det då att alltid vara snygg för den man lever med, visa passion och åtrå konstant, hitta på överraskningar och romantiska stunder, som gör att man överlever.
Knappast, säger jag.
Visst är det kul med ovan nämnda saker, men för mig, för vännen som var här och för många andra jag vet levt i långa relationer så finns en grundregel...ge och ta.
DET är konceptet, den vinnande stigen...ge och ta.
Här hemma lever vi med ganska olika intressen, jag gillar revyn, träffa folk, gå ut o dansa medan Jonas gillar tvspel, pingis och att ta några öl med polare hemma. Ingens intresse irriterar direkt den andre. Jo visst kan jag tycka tvspelsköp suger ibland, fast det är mer ett kärleksgnabb, en bekräftelse på att jag ser honom och hans aktivitet.
Jonas har inget emot att jag går ut med tjejligan ibland o dansar.
Vi har självfallet också en gemensam plattform, barnen, film, tvserier av olika slag osv...vi ser till att tillgodose den biten med.
Vi bråkar inte om pengar. Vi är så ojämna i våra inkomster så det finns inte, men här ser vi till att räkningar är inbetalda och mat och kläder finns och att barnen inte lider, sen handlar vi väl det vi behöver/vill ha. När pengar tar slut är det liksom ingen idé att bli arg, pengarna är ju ändå slut.
Vi har olika prios för detta område med men den ene nekar inte den andre sina intressen och är det större saker som ska inhandlas, dyrare ting, ja då bestämmer vi helt enkelt när det ska ske och så är det inte mer med det.
Kvällarna är ganska viktiga för oss, när barnen lagt sig så tar jag datatid och Jonas spelar ofta. 99% av alla gånger lägger vi oss dock tillsammans och ser något avsnitt av en serie, sen somnar vi, nästan alltid med kroppskontakt av något slag, jag sover tryggast då.
Hänsyn och respekt samt förståelse är också stora delar hos oss. Jag har som oftast ont men dom gånger jag får smärtskov ihop med ett ME-anfall så måste jag ovillkorligen få vila. Jonas vet och hur sliten han än är i dom lägena så får jag vila. Jonas i sin tur behöver hänsyn i att han glömmer att berätta viktiga saker ibland eller tappar bort möten och tider samt inte kan planera för fler än sig själv i stort, det måste jag ta hänsyn till och respektera. Ju mer man blottar sina svagheter, ju mer acceptans krävs, men ger man den acceptansen så vinner alla på det och energin finns istället för att ha det bra och njuta när tillfälle ges.
Visst bråkar vi och gnabbar, men det tror jag man måste, jag tror inte ett förhållande mår bra utan konflikter och sammanstötningar ibland.
Har man barn, som vi har, så tror jag också det är viktigt att man fostrar på samma sätt, eller nej inte samma sätt, men mot samma mål. Går ens partner emot en hela tiden eller om man spelar ut varandra för att vinna barnen så tror jag det äter upp ett förhållande fortare än kvickt.
Sist vill jag nog också mena att kroppskontakt är viktigt, inte rent sexuellt nu utan snarare på det lilla planet. En puss när man går hemifrån, en klapp på kinden eller en kram spontant, en hand på ryggen när man somnar osv.
Ja det var mina funderingar det, man ska ge och ta, låta den man förälskar sig i få vara som den är med sina vackra sidor men också med fel och brister, vara öppen och kommunicera, både med munnen och kroppen samt låta opåverkbara situationer slippa emellan grälfilter, det tar bara energi från saker man kan få gjorda annars.
Nu blir det sängen! Godnatt <3
måndag 27 juni 2011
Stellas lekland!
Igår hittade jag en 32" TV, LG, plasma, knappt ett år gammal, med väggfäste samt väggfästye med led. Killen som sålde den ville ha ett seriöst bud och jag kan ju absolut ingenting om sånt här med erbjöd honom 1000 spänn mot att jag hämtade allt omgående i Skövde idag.
Han ställde sig tveksam till det låga priset men om jag genomförde affären så snabbt som jag utlovade så kunde han gå med på detta.
I min förvåning så packade jag ihop barnen, åkte till Skövde och hämtade upp en kanonfin TV med dyra väggfästen till, det med led hade ensamty kostat 1100 kronor.
När vi nu ändå var här i Skövde (för vi är här än) så tog vi Stellas lekland, vi hade pratat om det och passade på när vi ändå var i stan.
Barnen leker för fullt och mamma Ellen hamnade här, mitt framför en dator som man får lov att sitta vid medans barnen härjar runt.
Nöjda barn och iaf något nöjd mamma.
I em kommer Emma med sin laptop som Jonas ska få titta på....den segar ihop tydligen.
Nu ska jag kika var barnen håller låda för stunden, ha det gott alla som läser.
Han ställde sig tveksam till det låga priset men om jag genomförde affären så snabbt som jag utlovade så kunde han gå med på detta.
I min förvåning så packade jag ihop barnen, åkte till Skövde och hämtade upp en kanonfin TV med dyra väggfästen till, det med led hade ensamty kostat 1100 kronor.
När vi nu ändå var här i Skövde (för vi är här än) så tog vi Stellas lekland, vi hade pratat om det och passade på när vi ändå var i stan.
Barnen leker för fullt och mamma Ellen hamnade här, mitt framför en dator som man får lov att sitta vid medans barnen härjar runt.
Nöjda barn och iaf något nöjd mamma.
I em kommer Emma med sin laptop som Jonas ska få titta på....den segar ihop tydligen.
Nu ska jag kika var barnen håller låda för stunden, ha det gott alla som läser.
söndag 26 juni 2011
Jonas 30 ÅR!
Idag fyller världens finaste make, vän, pappa, son, arbetare, älskare, värmlänning...ja kalla honom vad du vill i positiva ordalag, 30 år! Grattis min älskade!
Uppvaktning med (skön)sång och paket i morse, sen har vi vart i skövde en vända. Ätit tårta och tagit det lugnt.
Nu är trötta barn nattade! Med trötta kanske jag ska förklara att det menas hysteriska utbrott, riva upp sängen, göra sönder saker, skrika och gapa och trotsa....
Täckte av poolen idag för Pontus ville bada, det var dock lite kallt ;-) Det värmer snart på.
Ska försöka fixa något dugligt insynsskydd/vindskydd så slipper en skock apor (läs irriterande ungar) stå och glo och gapa glåpord invid vår trädgård. Kasta skräp och vara uppkäftiga, slåss, hota, kasta sten och GUD vet vad! Bor man inte här på gatan så behöver man inte heller vara här dagarna i ända!
Imorgon har vi pausdag i umgänge, Zanna behöver vila hjärnan och det märks väldigt. I veckan eller rättare sagt till helgen ska Jens ha hjälp med flytt och så blir det lite festande i helgen minsann. BÅDE jag och Jonas! <3
Nu ska jag maila Tibrobyggen igen...jag vill inte ha dessa krigande ungar i min närhet mer.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
