Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

måndag 29 augusti 2011

Hur ser du på dina husdjur?

Nu kommer det ett sånt inlägg igen, ett som säkerligen kan provocera människor utan att det egentligen är meningen.
Men faktum är att den senaste tiden börjar jag fan undra hur människor ser på sina husdjur.
Ser Ni dom som en ägodel, ett uppvisningsobjekt, en leksak eller en indvid och familjemedlem.

FÖRST OCH FRÄMST: Man skaffar inte fler djur än man har råd med och hinner med och man köper inte ett djur för barn vill ha och sen när dom tröttnar bryr sig ingen. Det är vuxenansvar att hålla djuren vid välmående hälsa. Barnen kan få tro annat så länge djuret inte görs illa MEN en vuxen ska alltid ha ansvar.

Nu tror folk att jag blivit knäpp kanske men det har jag inte, jag har bara tröttnat.

Djur kräver renhållning, färskt vatten, ordentlig kost, rätt utrustning, omsorg, kärlek, närhet, logik, uppfostran. Samma ras av ett djur kan ha olika temprament, intressen, framhållning, behov mm.
Djuren är individer.

Jag har (som förmodligen inte en enda läsare kunnat missa) skaffat 2 kaniner. Bella som är bebis är trotsig, energisprudlande, allätare, hängiven, nyfiken och busig. Igår när vi gick ut på gärdet skuttade hon hem igen, in på gården och vidare in, fram till sin bur.
Sally som inte vart i min ägo sen bebis är tillbakadragen, revirstänkande, rumsren, rädd och äter helst lösviktspellets, hö i mängder samt gurka och lite knäcka, något blad maskros, skalad morot och morotsblast...gnagarblandningar häller hon mest ut, gnagarstänger rör hon inte och ställer jag in hennes gamla porslinskål pissar hon i den.

Det kommer snart två busfrön till hit, 2 katter. Inför deras ankomst har vi tänkt till och planerat lite, dom ska få vara inne. Det är för mig obegripligt att man ens funderar släppa ut djur fritt i klimatet som råder i detta område...man gör inte det om det inte är säkert för djuren, man släpper heller inte ut djur intill stora gator, till exempel mariestadsvägen, fredsgatan, storgatan mm mm mm.
Våra katter blir alltså innekatter. Dom kommer få sina egna bäddar och utrymmen och klösbrädor och träd, sen kan man bara hoppas att något passar dom i smaken. Leksaker finns också...och två barn som längtar. Dom får man bromsa, men också lära dom att ta ett ansvar, katterna är nämligen "deras".

Om man har utedjur som går fritt anser jag att man har ett stort ansvar att se till dom om man flyttar runt. Flyttar man djur rätt tätt kan dom irra bort sig och man bör överväga att hålla bättre koll i början.

Att försäkra sitt djur är en mycket bra idé, vetrinärvård är dyra saker och mediciner är inte gratis.

Kaninerna har kommit att bli mina stora kärlekar, dom ger mig en inre frid och viljan att sätta mig still en stund och njuta.

I min värld är djur familjemedlemmar som också ska ha fullvärdig tillsyn i familjen, jag skulle bara önska att alla kände det samma.

Det var dagens tankar faktiskt!


1 kommentar: