Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

fredag 9 mars 2012

Tuff vecka tyvärr...

Så var kaoset igång för min dotter igen. Varför är barn så satans elaka?
Zanna fick ju påhälsning här av 4 ungar som hånade henne, skrattade åt henne och var elaka till den gräns att jag (som hörde allt) kände att nu fick det vara nog. Det hela bottnade i ett uppträdande som skulle genomföras på klassens timma och tydligen, helt plötsligt, var min dotter inte en potentiell danspartener längre. Men hennes koreografi, hennes sminkideer och musikval skulle tas i bruk och användas ändå, på samma timma, i samma klass.

Jag blev arg, jag har sett Zanna bjuda in och lära ut det hon ville uppnå...hon andas dans min kicka. Jag ifrågasatte, krävde svar och gick emellan, jag tyckte också att det var lugnt när barnen lämnade vår trädgård och en lösning var under överenskommelse och alla var med på den båten.

Jo men VISST! Igår kom Zanna hem från danslektionen, ledsen. För första gången sen hon började dansa så var hon helt förkrossad. Varför? Jo för att ett av barnen som var här, går i hennes dansgrupp....o detta barn hade, fegt nog, tagit med sig två av dom andra som var med upp till dörren här dagen innan...till dansen. På vägen hem hade detta naturligtvis skapat utrymme för elakhet, spydighet och slutligen hade dom sprungit ifrån Zanna, så hon hade fått gå ensam hem.
Hon var förkrossad när hon kom hem, dansen har vart hennes hablitering, hennes levnadsstil, hennes trygga punkt, hennes avkoppling...under 3 terminer har hon mått så mycket bättre...dom tog det ifrån henne på bara några få minuter.

Jag var så arg, rosenrasande är nog till och med passande.
Jag fick andas, lugna ner mig, vandra omkring i huset innan jag samlat lugn nog att kontakta Zannas underbara danslärare, föräldrar och slutligen också skolan, då det eskalerat även där igen.
Jag har också lovat Zanna att börja följa henne till dansen igen, sagt till dansläraren att dessa barn måste förbjudas i danslokalen eftersom dom inte är medlemmar. Dom ska inte få ta detta ifrån henne, det är bara så.

Så idag då. En annan tjejja skulle blivit med Zanna hem för lek och dans idag, Pontus vaknade dock sjuk. Det var mer än vad Zanna orkade med den här veckan, hon var så arg, ledsen och besviken över att inte E kunde bli med hem...

Tuff vecka för min älskade lilla kicka, tuffare än på länge tyvärr.

Zanna inför ett disco!

Vacker som få!

Pontus när mamma nyss klippt honom i veckan. Idag är han dock sjuk :-(


Zanna inför dansuppträdande på vintergatan!


Syskonen efter besök på glasblåseriet i Tibro.

Zanna inför ett annat disco :-)

Min lilla tuffa kämpe :-)

3 kommentarer:

  1. Jag förstår att du är arg och det ska du vara.
    Ingen ska vara elaka mot våra ungar, så det så. Ibland undrar jag vad dessa "elaka" barn har med sig själva i bagaget. (ingen ursäkt för att var dum, bara en tanke)
    Om man som förälder tar hand om sitt barn och lär dem värderingar, så är barn toleranta mot andra.
    Jag arbetar på förskola och tror på att alla barn kan och att alla barn alltid gör sitt bästa. Din dotter verkar vara en mysig tjej och om hon älskar att dansa, ska hon givetvis fortsätta med det.
    Min äldsta har adhd, så vi har med kämpat, men för tillfället är det ganska lugnat här hemma.
    Här kommer fler styrkekramar till dig och din flicka!!!! Tala om för tjejen hur fin hon är på bilderna.

    SvaraRadera
  2. Blir så ledsen när jag läser det där! Stackars Zanna! Jag har också haft min dans som enda glädje i flera år och nu när jag sett baksidan på min dansskola så vet jag inte om jag vill fortsätta. Fortsätter bara för att det är så jägarns kul att dansa + mina nya kompisar jag fått!
    Lider med Zanna. Mobbing är så fruktansvärt! Hoppas hon mår bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dansa vidare du Izabelle! Dansskolan är underbar, dansläraren med...och dessa barn kommer inte vara där mer :-)

      Radera