Naket, utlämnande, ärligt, öppet

Bloggen du just ska läsa i liknar nog inte många andra bloggar vill jag intala mig. Här är det en blandning av sött, surt, salt och beskt. Vi är fyra i min familj, fyra högst omaka individer som bakat den godaste kaka som finns, med några av de äckligaste ingredienser du kan tänka.
Ledord: ADHD, aspergers syndrom, ODD, ryggfraktur, diskbråck, kotkompressioner, ME, Fibromyalgi, Utmattningssyndrom, Husrenoveringskaos. Men också kärlek, ömhet, omtanke, respekt, mys, närhet, öppenhet, hjälpsamhet, ärlighet, förlåtande, förståelse.

Vi har livsviljan få ens skulle orka tänka på i ett så komplext läge! Och jag är förbannat stolt över min fina familj!

Varmt välkommen ska du känna dig!

fredag 2 mars 2012

80-talister och 90-talister

Psyksjuka, övergivna, curlade, lata, sjukskrivna, deprimerade, bidragsgenerationer, bokstavsdiagnostiserade....jag tror listan över kränkande och nedklankade ord kan göras hur lång som helst just när det kommer till ovan nämnda.
Jag trodde det var sanningen själv ett tag.

Men så ser jag mig omkring, vad jag har för vänner och bekanta och släkt och vet ni vad alla som håller med om ovan...SKIT PÅ ER!

Oj vilket utspel i kvällen tänker ni säkert...
Men idag vill jag hylla människor jag faktiskt mer eller mindre känner, har känt eller kommit i kontakt med, människor som sliter för sitt liv...på mer än ett sätt. Nu talar jag inte om ren överlevnad utan som faktiskt lever och förverkligar livets gång.

Jag känner en Miss, vi ses aldrig i nutid men jag följer henne ändå. Hon är vacker, hon har jobbat inom TV, hon är modell, hon sliter OCH hon delar med sig av framgångskoncept, träning och kost. Senaste jag såg vad DVD på tapeten.

Jag känner en frisör, hon tog klivet och startade sin egna salong, med ekologisk inriktning, hon är ung, framgångsrik och urduktig på sitt yrke. Hon är inte bara frisör utan en helt utomstående mamma med...det borde väl vara framgångssaga nog tycker man, men därifrån har hon också tagit ett kliv till och har titlar i kampsport och styrka och är en eftertraktad tränare. Hon är också otroligt ödmjuk och har fötterna på jorden.

Två syskon till en barndomsvän har egna företag, dom har vågat satsa och sliter hårt. Barndomsvännen själv lever sin dröm, med en bunt ungar som hon älskar och vårdar ömt.

Min fruga, ständigt arbetande slog på stort och flyttade in i stor lya med sikte på framtiden. Ger av sig själv till vänner och i lagsport men tar också en vals med gitarren i högsta hugg ibland.

Min syssling är förälder, vårdare och lärare på en och samma gång, hon sliter på alla plan för att uppnå livskvalité. Hennes situation är unik på så många sätt, men inte har hon satt sig och gett upp för det.

Zannas danslärare som ger och ger och ger utan att ha en aning om hur mycket hon ger, hon gör det med samma passion och glädje till var och en av sina elever i sin egna studio.

De flesta i "mitt revygäng" (där får jag nog säga gammal som ung dock) som kommer in och skänker sin själ för att roa människor med eftertanke och kärlek. Vissa är egentligen skolade och borde stå på stora scener och få betalt, men kommer gärna och hänger med oss andra.

En mamma jag känner bröt sin egna sociala fobi genom att ta sig ut och våga lansera lite kläder, hon kliver fram och sliter var dag, vilken glädje det ger.

En kille jag läste till konfirmand med jobbar idag som illustratör och serietecknare, en annan tjejja jag festade mycket med i yngre dar är konstnär och modell, en tredje person som alla trodde skulle hamna snett som fan har en underbar dotter och är idag erkänd modell i flera länder.

Musikbegåvningar finns det en hel del, både mer och mindre kända, omkring mig...sanslöst duktiga i flera fall hur som helst.

Ledande chefsroll i en stor kedja finns det en annan i min närhet som har. Ung och ledande....

Sen är det då alla mina andra nära och kära som ovan inte nämnts...och självfallet alla dom som faktiskt trots allt sliter för att få en ljusnande framtid, bättre jobb, hälsa och lättare liv...

ALLA dessa är värda den största av eloger...för att Ni är så förbannat jävla bra! Så det så *kram*

3 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet!!! Vi är alla olika och väljer olika vägar i livet, huvudsaken är att vi lever för vår egna dröm, tanke och vilja!

    Massor med kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Jag ger av mig själv till människor som betyder mkt för mig, DU Ellen betyder en himla massa bara så du vet<3

    SvaraRadera